Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-05-14
"Wiarygodna witryna WWW"

Wiarygodna witryna WWW

Co wspólnego ma ortografia z finansami i prawem?

Firmy, które zapominają o poprawieniu błędów ortograficznych na swojej witrynie WWW narażają się na utratę zaufania w Internecie podobnie jak w sytuacji kłopotów finansowych i/lub prawnych. Internauci darzą zaufaniem witryny, które dostarczają pożytecznych informacji i nie ufają tym, które mieszają teksty redakcyjne z reklamowymi.

To tylko wybrane wnioski ze studium analizującego opinie 1,600 użytkowników Internetu z Ameryki Północnej i Europy wykonanego przez Stanford University na zlecenie Makovsky & Company.

Wyniki badania pokazują wagę witryny WWW w komunikacji organizacji z różnymi grupami otoczenia i jej wpływ na wizerunek firmy oraz odpowiadają na podstawowe pytanie: "Co daje wiarygodność witrynie WWW?"

Uczestnicy badania doceniają przede wszystkim szacunek dla organizacji, szybkość reakcji na zapytania klientów, przydatność danych kontaktowych i aktualność treści.

Ta sama grupa wymieniała jako najbardziej irytujące rozwiązania pojawiające się znienacka reklamy (pop-up advertisements), nieaktualne teksty, nieczynne odsyłacze, trudną nawigację i odsyłacze do mało wiarygodnych witryn.

Według sondażu Amerykanie większym zaufaniem obdarzają witryny oferujące bogatszą zawartość i szanujące prywatność użytkownika. Dlatego lepiej w ich oczach wypadają witryny, które mają określone zasady ochrony prywatności, wysyłają listy z potwierdzeniem transakcji i podają źródła zamieszczonych danych. Gdyby zatem witryny WWW można było porównać do samochodów, to zdecydowanie szacowna Toyota pokonałaby krzykliwe Ferrari.

Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie ochronę prywatności, potwierdzenia transakcji i telefoniczne dane kontaktowe.

Witryny organizacji non-profit cieszą się ogólnie większym zaufaniem, ale mówiąc ogólnie, internautów nie tyle interesuje to jak firma zarabia pieniądze czy realizuje swoją misję, ile jak przedstawia informacje i nimi zarządza. Z tego właśnie powodu organizacje powinny mieć duży wpływ na zawartość swojej oficjalnej witryny.

Zespół Stanford-Makovsky opracował 55 wyróżników służących do opisu witryny takie jak projekt, zawartość, niezawodność, itp. Każdy ankietowany mógł przyznać maksymalnie 3 punkty (max. 3, min. -3). Po zakończeniu badania podsumowano wyniki i wyciągnięto średnią ocenę.

Okazało się, że podczas, gdy kluczowe znaczenie ma aktualna reputacja organizacji, to w Internecie szczególnie liczą się dodatkowo użyteczność i następujące cechy:

  • witryna okazała się przydatna w czasie poprzedniej wizyty (2.02)
  • witryna należy do szanowanej organizacji (1.97)
  • witryna szybko reaguje na zapytania użytkowników (1.83)
  • witryna podaje adres organizacji (1.67)
  • witryny była aktualizowana od ostatniej wizyty użytkownika (1.65)
  • witryna podaje kontakt telefoniczny (1.56)
  • witryna jest profesjonalnie zaprojektowana (1.54)

Oto czynniki najbardziej szkodzące wiarygodności strony WWW:

  • witryna ma zawartość, w której tekst redakcyjny trudno odróżnić od reklamy (-1.9)
  • witryna jest rzadko aktualizowana (-1.65)
  • witryna ma automatycznie pojawiające się w nowym oknie reklamy (pop ups) (-1.64)
  • witryna ma nieczynny odsyłacz (-1.42)
  • witryna jest trudna w nawigacji (-1.38)
  • witryna ma odsyłacze do niewiarygodnych witryn (-1.38)

Jak zatem zwiększyć wiarygodność firmowej witryny?

Oto 10 wskazówek zespołu Stanford University:

1. Ułatwiaj weryfikację prawdziwości i dokładności informacji umieszczonych na witrynie. Możesz zwiększyć wiarygodność witryny dzięki informacjom i danym z innego źródła (cytaty, materiały źródłowe) szczególnie, jeśli umieścisz odpowiedni odsyłacz (link). Nawet jeżeli nikt nie skorzysta z tego odsyłacza, to i tak wykażesz pewność swoich informacji i ich źródła.

2. Pokaż, że za stroną WWW stoi prawdziwa organizacja. Najprościej można to zrobić przez podanie fizycznego adresu. Inne sposoby to zdjęcia firmy i wykazanie przynależności do organizacji branżowej, Izby Handlowej lub Gospodarczej.

3. Pokaż fachową wiedzę w zawartości witryny i oferowanych usługach. Czy w swoim zespole masz wybitnych ekspertów, znanych specjalistów, cenionych fachowców? Powiedz o tym. Nie umieszczaj odsyłaczy do mniej cenionych organizacji, bo to obniża Twoją wiarygodność.

4. Pokaż, że w Twojej firmie pracują uczciwi i wiarygodni ludzie. Pokaż ich zdjęcia. Umieść teksty ich autorstwa. Na niektórych witrynach można przeczytać życiorysy i informacje o sposobach wolnego czasu.

5. Ułatwiaj kontakt. Najprostsza metoda? Podaj telefon, adres fizyczny i e-mail.

6. Zadbaj o profesjonalny wygląd witryny (lub stosowny do przeznaczonego celu). Są użytkownicy, którzy ogromną wagę przywiązują do atrakcyjnego wyglądu witryny. Kompozycja, kolorystyka, typografia, ilustracje, konsekwencja ... Oczywiście nie wszystkie organizacje zdobywają wiarygodność przez kopiowanie strony IBM. Projekt musi współgrać z przeznaczeniem witryny.

7. Ułatwiaj nawigację. Wiarygodność witryny jest wprost proporcjonalna do łatwości korzystania z niej i użyteczności. Niektórzy o tym zapominają i skazują internautę na długie oczekiwanie zanim witryna pojawi się w pełnej krasie lub bez uzasadnienia oślepiają użytkownika wszystkimi nowinkami technologicznymi Internetu.

8. Często aktualizuj zawartość witryny (lub co najmniej pokaż, że coś na niej zmieniłeś). Ludzie przypisują większą wiarygodność stronom, które "żyją".

9. Z umiarem umieszczaj wszelkie treści handlowe (na przykład, reklamy, oferty). Jeżeli to możliwe w ogóle zrezygnuj z reklam na witrynie. Skoro już musisz mieć reklamy, jasno oddzielaj treści reklamowe od redakcyjnych. Pisz jasno, konkretnie i szczerze.

10. Wystrzegaj się błędów, nawet tych najmniejszych. Im mniej błędów, tym bardziej są widoczne. Błędy typograficzne i nieczynne odsyłacze psują reputację bardziej niż Ci się wydaje :-(

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.67 MediaGapa - ocena artykułu: 4.67

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Które media są nośnikami najgroźniejszych kryzysów online?

Serwisy społecznościowe.
Portale informacyjne.
Fora dyskusyjne.
Autorskie blogi.
Mikroblogi.

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Agencje Reporter Dziennikarz Wywiad Kaczyński Klienci Prawda Dziennikarze Google Relacje Tusk Szef Twitter Relations Media Gapa Firma Reporterzy Klient Public Praktycy Komunikacja Polska Pressence Rzecznik PRACOWNICY Problem Internet Gazeta Informacja



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
3. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
4. Wiarygodna witryna WWW
5. Kto czyta branżową prasę PR
6. Czytanie z oczu
7. 40 cytatów inspirujących praktyków PR
8. Efekt nocebo w mediach społecznościowych
9. Łyżka, nóż i widelec, czyli masz skuteczny plan komunikacji kryzysowej
10. Jacek Protasiewicz – Media Gapa 2014
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2017
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2017 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl