Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-07-02
"Wrażenia i spostrzeżenia"

Wrażenia i spostrzeżenia

Żyjemy w świecie wrażeń i spostrzeżeń. Wrażenia - to, co pozostaje w nas w wyniku komunikacji. Spostrzeżenia - to, co wydaje się nam, że widzimy i słyszymy.

Wrażenia są trwałe. Mogą być wynikiem percepcji, ale same wrażenia żyją poza faktami - są ostatnią rzeczą jaką zapominamy o okolicznościach, o wydarzeniu, o osobie.

Dlaczego więc nie poświęcamy więcej czasu temu jakie wrażenie planujemy pozostawić po sobie?

Wrażenia w marketingu

Pomyśl o kilku firmach i wrażeniu jakie masz jako konsument. Obok każdej napisz pierwsze wrażenie:

  • Orlen - _______
  • PZU - _______
  • ZUS - _______
  • TVP - _______
  • Żywiec - _______
  • PKP - _______
  • Wólczanka - _______

Zapytaj siebie:

  • Dlaczego masz właśnie takie, a nie inne wrażenie?
  • Czy jest to rezultat reklamy, marketingu lub artykułu w prasie?
  • Czy każdemu z tych wrażeń towarzyszy jakiś obraz?
  • Jak i gdzie spotkałeś się z tym obrazem?

Odpowiedzi na te pytania odsłaniają urodzajne pola marketingu i public relations. Ląd o zagadkowej nazwie "Jak i Gdzie" pokazuje miejsca konkurencji o względy klienta. To właśnie na tym terenie buduje się świadomość marki, przechwytuje pragnienia i tworzy wrażenia.

Wrażenia ludzi

To teren działania sprzedawców, polityków, cudownych uzdrawiaczy. Wszyscy chcą zrobić na Tobie wrażenie, zdobyć zaufanie, skłonić do postępowania zgodnie z ich wskazówkami. Jestem cyniczny? Nie zrozum mnie źle. Są w tej grupie ludzie wartościowi, szczerzy i uczciwi. Ale wszyscy ze sobą współzawodniczą. Każdy chce być najlepszy. A jeśli nie chce, to odpada z gry.

Weźmy pod lupę polityków. Współpracuję z nimi od lat i znam na wylot. Przy okazji - ci, z którymi pracuję są wartościowi, szczerzy i uczciwi - możesz mi zaufać.

Jakie jest Twoje pierwsze (czyli najważniejsze) wrażenie związane z tymi politykami?

  • Donald Tusk
  • Jarosław Kaczyński
  • Leszek Miller
  • Roman Giertych

Zapytaj siebie:

  • Dlaczego każdej z tych osób towarzyszy jakieś wrażenie?
  • Jak i gdzie powstało?
  • Czy ten polityk jest wiarygodny? Dlaczego tak lub nie?

Czego przede wszystkim oczekują od Ciebie politycy? Zaufania. ZAUFANIA. To znaczy, że ponad wszystko będą starać się zostawić wrażenie - po uchwaleniu wszystkich ustaw i kongresach wyborczych - że pozostaje wiarygodny. Nie jest ważne czy lubisz polityka - liczy się tylko czy można mu wierzyć.

Politycy mogą nas czegoś nauczyć. Mówię poważnie. Wierzysz mi? Ufasz? Popatrzmy tylko na ich starania zbudowania zaufania do programów wyborczych, wartości i działań. Popatrzmy jak wybierają swoją grupę docelową, opisują potrzeby rynku i opracowują programy tłumaczone na proste hasła. Z utęsknieniem czekam na jakąś jasną, czytelną i spójną myśl rządu na temat polskiej gospodarki w kryzysie.

Możemy oczywiście sami uderzyć się w piersi i powiedzieć: "Jezu - a ile jest treści w tym co my puszczamy w publiczny obieg?!" Nie podam oczywiście żadnych nazw i nazwisk, bo połowę czytających ten artykuł pozostawię z wrażeniem jak bardzo jestem w błędzie i na pewno zakończą lekturę w tym miejscu. Powiem jedno - w każdym kraju i każdym regionie są niezliczone przykłady polityków ogłaszających programy bez dokładnego zbadania potrzeb, sentymentów i uprzedzeń opinii publicznej. I co jeszcze gorsze - bez argumentów tłumaczących sensowność tych propozycji!

Czy możesz podać przykład takiej propozycji? Jakie zrobiła na Tobie wrażenie? Jakie wrażenie pozostawił polityk? Czy będziesz mu wierzyć następnym razem, kiedy zabierze głos? Dlaczego nie?

Wiarygodność to towar trudno osiągalny, efemeryczny i labilny jak mgła.

Pamiętam kiedy Leszek Miller oskarżył z sejmowej trybuny polityka opozycji o kontakty z mafią. Źródłem tej informacji był... artykuł w gazecie. Jak się potem okazało nieprawdziwy. Polityk szybko przeprosił, ale złe wrażenie pozostało. Media nie mówiły o przeprosinach, ale o niefortunnym oskarżeniu.

Jedno przejęzyczenie - świadome lub niezamierzone - może przyćmić poprzednie dokonania. To niesprawiedliwe, ale prawdziwe.

Jaka z tego lekcja? Możesz popełnić błąd, ale tylko od Pana Boga zależy czy ludzie Ci znowu uwierzą. Jedno jest pewne. Jeżeli nie przyznasz się do pomyłki, jako polityk - jesteś już na emeryturze. Tylko szybkie i szczere przeprosiny mogą ocalić Twoją skórę ale i tak bez żadnej gwarancji.

Czas wrażenia

Fakty, dane, informacje będą dawno zapomniane, ale wrażenia - pierwsze i ostatnie - pozostaną. Kiedy ludzie (wyborcy, klienci) będą się zastanawiać dlaczego właśnie takie wrażenia w nich się utrwaliły, być może odszukają w zakamarkach pamięci jakąś informację, jakieś hasło, dowcipne stwierdzenie, aby wytłumaczyć swoje wrażenie. Wszystko inne zatrze czas.

Czy pracując nad komunikacją programu public relations zastanawiasz się ile ludzie będą pamiętać po roku? Po dwóch tygodniach? Jakie wrażenie w nich pozostanie? Czy będzie zgodne z Twoimi celami? Czy skłoni ich do zakupu? Do poparcia Twoich politycznych obietnic? Twojej partii? Do oddania na Ciebie głosu?

Co po miesiącu będziesz pamiętać z tego artykułu?

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.33 MediaGapa - ocena artykułu: 4.33

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Public Wywiad Tusk Prawda Reporter Pressence Relacje Internet Twitter Relations Gazeta Dziennikarz Google Polska Rzecznik Problem Media Komunikacja Dziennikarze Klienci Praktycy Firma Reporterzy Informacja PRACOWNICY Gapa Klient Kaczyński Szef Agencje



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Anty-negatywny apel polityczny
2. Terroryzm i media
3. Pięć medialnych potrzeb
4. Czy mała lub średnia firma musi być przygotowana do zarządzania kryzysem?
5. Skrucha i żal w komunikacji kryzysowej
6. Polityk w mediach
7. Taniec kobry z mangustą, czyli 10 sterowników nowego PR
8. Redaktor czy reporter?
9. 20 wypadków, które teoretycznie nigdy nie powinny się wydarzyć
10. Oszczędź reporterowi trochę czasu
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl