Wielcy oratorzy doceniali potęgę rytmu... doceniali potęgę rytmu... potęgę rytmu.
Jest wiele teorii dlaczego trójdzielna kompozycja tak silnie działa na człowieka. Trudno przedstawić którąkolwiek jako zdecydowanego lidera, ale bez większych trudności każdy może przytoczyć kilka przykładów potwierdzających magiczną moc liczby TRZY.
1. Pitagoras uważał liczbę trzy za doskonałą, wyrażającą "początek, środek i koniec."
2. "Uczę tylko trzech rzeczy: łagodności, wstrzemięźliwości i skromności. To trzy największe skarby", mówił Laozi.
3. Triumwirat we wczesnym cesarstwie rzymskim opierał się na pojęciu, że trzy głowy są lepsze od jednej.
Nie ma się z czego śmiać... "Cała prawda przechodzi przez trzy fazy - najpierw jest wyśmiana, potem ostro się ją zwalcza i na koniec jest przyjęta jako coś oczywistego", pisał Artur Schopenhauer.
Id, ego i superego Freuda
Trzej królowie, trzy gracje, trzej muszkieterowie, trzy czarownice z Makbeta, trzy jedności z dramaturgii klasycystycznej, trzy Małgorzaty, trzy siostry, trzy złe K.
O sile trzykrotnego powtórzenia można przekonać się na kazaniach w kościele. Większość religii oparta jest na trylogii, trójcy lub triadzie. Adwokaci na lekcjach retoryki uczą się sztuki przekonywania sędziów. "Trzy razy powtórz to, co najważniejsze. Powiedz trzy razy - słowo po słowie - trzy razy."
80% z tego co powiesz w czasie publicznego wystąpienia będzie zapomniane w ciągu 24 godzin. Jeśli chcesz, żeby słuchacze zapamiętali więcej, powtórz trzykrotnie podczas prezentacji trzy najważniejsze wiadomości.
Potęga trójki
Potęgę trójki można także wykorzystać w strategii autopromocji.
Oto trzy wskazówki:
1. Zastanów się jaki chcesz osiągnąć cel - na przykład, profesjonalny mówca pragnie zwiększyć liczbę wystąpień publicznych - i pomyśl jaki wizerunek pomoże Ci osiągnąć zaplanowany rezultat.
2. Ułóż trzy prawdziwe wiadomości o swoich umiejętnościach, które pomogą osiągnąć sukces. Na przykład:
- Lubię zachęcać ludzi do korzystania z public relations, szczególnie tych, którzy są temu przeciwni.
- Dysponuję wiedzą i materiałami do prezentacji, warsztatów i seminariów o public relations.
- Potrafię wykazać związek pomiędzy korzystaniem z public relations, a zwiększeniem sprzedaży i - co ważne - robię to z poczuciem humoru :-)
3. Wybierz trzy imprezy lub media, które chcesz zainteresować swoimi wiadomościami i następnie powtórz je trzykrotnie w okresie trzech miesięcy. Na przykład,
- Newsletter
- Informacja prasowa
- Bezpłatne seminarium o public relations.
Jakie rezultaty chcesz osiągnąć w trzech ostatnich miesiącach tego roku? Jaki wizerunek jest Ci potrzebny, aby to zrealizować? Jak udowodnisz, że naprawdę jesteś osobą, którą opisujesz w swoich materiałach promocyjnych?
Reguła Trzech jest procesem kreowania nowych możliwości. Potrzeba czasu zanim te możliwości wykiełkują i zapuszczą korzenie. Na pierwsze rezultaty przyjdzie Ci poczekać 3-4 miesiące. A jeżeli się nie uda? Próbuj jeszcze raz. Wszak do trzech razy sztuka...
|