Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2012-06-12
"Najlepsze na świecie ćwiczenie kreatywnego myślenia"

Najlepsze na świecie ćwiczenie kreatywnego myślenia

Zgoda, że czasem moje tytuły są trochę sensacyjne, ale tym razem ani na jotę nie przesadzam.

Opiszę najlepsze jakie znam ćwiczenie pomagające tworzyć pomysły oryginalnych kampanii PR i rozwiązania problemów. Wiem, że to brzmi jak reklama z poradnika dla dorastających nastolatków, ale najlepiej sam osądź. Żadnych sztuczek.

Dobierz grupę różnych osób – kiedy mówię różnych naprawdę mam na myśli różnych. Im większa grupa, tym lepiej. Prowadziłem kiedyś to ćwiczenie w zespole liczącym 50 uczestników.

Poinformuj wszystkich jaki jest cel ćwiczenia i powiedz, że każdy musi przyjść z jednym dobrym pomysłem na kampanię PR lub jeżeli chodzi o znalezienie rozwiązania problemu – z pomysłem jak uporać się z tym kłopotem.

Każdy uczestnik otrzymuje dużą kartkę z flipcharta i pióro. Na górze zapisuje swój pomysł. Następnie przykleja kartkę na ścianie i staje przed nią.

Kolejny ruch – każdy przesuwa się o jedno miejsce w prawo, czyli zatrzymuje się przed kartą z pomysłem osoby, która stała z prawej strony. Poproś, żeby każdy dokładnie zapoznał się z tym pomysłem i dodał coś ciekawego od siebie.

Teraz każdy przesuwa się o DWA miejsca – nie jedno jak wcześniej! Chodzi o to, żeby jedna osoba nie spotykała się za każdym razem z tym co napisze ta sama osoba po prawej. Ważne, żeby wymieszać pomysły różnych autorów w różnej kolejności.

Polecenie to samo: dodaj coś oryginalnego do tego, co napisali poprzednicy. Następna zmiana o trzy miejsca w prawo. Przeczytaj tekst na karcie, popraw lub dodaj coś od siebie.

Jeszcze jedna zmiana – tym razem o jedno miejsce. Poproś każdego uczestnika o opracowanie na podstawie notatek na kartce nowego lepszego pomysłu.

Teraz coś innego. Każdy przesuwa się dwa miejsca w prawo i pytasz:

1. Co by należało zmienić, żeby ten pomysł był sprzeczny z prawem?

2. Co by się stało gdyby ten pomysł mógł być niewidzialny?

3. Co należy zmienić w tym pomyśle, żeby ludzie chcieli zapłacić za niego tysiące złotych?

4. Co by się stało gdyby ten pomysł mógł być wykorzystany tylko pod wodą, tylko w nocy, tylko w środy?

Skąd te dziwne pytania? Chodzi o to, żeby ludzie spojrzeli na pomysł z zupełnie odmiennej perspektywy. Wyobraź sobie na przykład, że po zeskanowaniu kodu z opakowania lodów w kasie w supermarkecie dowiadujesz się, że wygrałeś właśnie wycieczkę dla całej rodziny na Grenlandię. Niemożliwe? Technicznie możliwe.

Jeszcze jedna zmiana – tym razem dwa miejsca w prawo. Poproś o ponowne przeczytanie wszystkiego co jest zapisane na kartce i stworzenie na podstawie tego nowego rewelacyjnego pomysłu.

Na koniec wszyscy wracają do swoich kartek, czytają i zakreślają kółkiem najlepszy pomysł na stronie.

Uwaga: to jest magiczna chwila. W zdecydowanej większości (około 90%) pomysł, który jest zakreślany jako najlepszy nie należy do jego pierwotnego autora! Co się dzieje? W kwadrans zmieniasz kilkanaście dobrych pomysłów w rewelacyjne – a może nawet przełomowe – rozwiązania.

Dlaczego to działa

Styl naszego myślenia – to jak przetwarzamy informacje – kończy się kształtować kiedy kończymy 15 lat. Dlatego trudno jest nam wyjść poza ukształtowany schemat.

Żeby stworzyć coś nowego i oryginalnego musimy zebrać kilkanaście uformowanych "stylów myślenia" (czyli zaprosić kilka dorosłych osób) i je wymieszać. Dlatego namawiałem na początku do dobrania jak najbardziej odmiennych uczestników. Im większa różnorodność, tym lepsze wyniki. Zawsze!

Nawet jeśli rozwiązujesz problem dotyczący kontaktów z dziennikarzami, zaproś też pracowników księgowości, działu technicznego lub logistyki. Nie bój się zapraszać sprzątaczek i gońców.

Dodatkowa korzyść? Zastanów się jak czują się ludzie, którzy razem w kwadrans znaleźli rozwiązanie skomplikowanego problemu. To zwiększa zaangażowanie, motywuje do pracy, poprawia relacje w grupie i zwiększa optymizm. O przedniej zabawie nie wspomnę :-)

Masz ochotę to wypróbować? Napisz w komentarzu jak poszło.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
zwiększa atrakcyjność tekstu.
pozwala chronić tożsamość informatora.

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Agencje Komunikacja Google Twitter Prawda Informacja Media Problem Szef Gazeta Pressence Reporterzy Klient Dziennikarze Kaczyński Tusk Internet Relations Gapa Reporter Relacje Klienci Wywiad Polska Public Dziennikarz Rzecznik Firma PRACOWNICY Praktycy



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
3. 10 wymówek dlaczego nie chcesz pisać bloga
4. Trzy podchwytliwe zagadki dla nielotników
5. Co mówi uścisk dłoni
6. Bogusław Feliszek dla Baracka Obamy
7. 6 błędów niedoświadczonych rzeczników prasowych
8. Mówisz, że pracujesz w PR?
9. Odświeżona definicja public relations
10. 10 korzyści dla marki z komunikacji w mediach społecznościowych
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl