Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-03-02
"Marketingowy kapitał informacji"

Marketingowy kapitał informacji

Kiedy kupowałem tusz do drukarki sprzedawca sam zaoferował mi instruktaż. Pokazał jak oczyścić i napełnić zużyty pojemnik.

Część najcenniejszego materiału marketingowego Twojej organizacji wcale nie dotyczy produktu lub usługi. Jego kapitał jest w głowach pracowników.

Idea dzielenia się informacjami nie jest nowa. Niestety niewiele organizacji ją rozumie i postępuje tak, aby budować trwałe i wzajemnie korzystne relacje z klientami. Bardzo rzadko organizacje wykraczają w swoim myśleniu poza produkt lub usługę.

Inteligentne organizacje wiedzą jak dzielić się kapitałem komunikacyjnym. Czy Twoja organizacja potrafi to robić?

Zacznij zasilać swoje komunikacyjne konto postępując według kilku wskazówek:

1. Nie musisz mieć czegoś zupełnie "nowego".

Jednym z podstawowych atutów Twojego zespołu PR jest umiejętność zaistnienia w mediach nawet, kiedy nie masz do zaoferowania nowego produktu lub usługi.

Wszystkie informacje mogą być ciekawe pod warunkiem, że odpowiadają przekonująco na jedno pytanie: "Co chcą wiedzieć klienci i co jest dla nich przydatne?" Z tego właśnie powodu ogromną popularnością cieszą się artykuły poradnicze i studia przypadków. To właśnie odwołanie się do przykładów z życia daje tą popularność i poczytność.

Klient być może nie jest przygotowany do zakupu teraz, ale kiedy pojawi się taka potrzeba o kim pomyśli w pierwszej kolejności? O firmie, której nie zna lub o której nigdy nie słyszał? Cel jest prosty. Pożyteczne informacje budują zaufanie.

2. Co wiesz?

Oczywiście powinieneś nie tylko spenetrować całą wiedzę jaką dysponują pracownicy na temat produktu i/lub usługi, ale także wyjść poza naturalne zainteresowanie korzyściami i funkcjami. Zbadaj dodatkowo na przykład, co dzieje się w czasie usług posprzedażnych (typowe problemy, fachowa wiedza, która wykorzystujesz w niecodziennych sytuacjach, itp.).

Producent może zbadać wszystko, od pozyskiwania materiałów/surowców i przygotowania projektu do porównania funkcjonalności z wyrobem konkurencji i planowanych udoskonaleń. Usługodawca może przedstawić filozofię działania, zakres specjalizacji, kompetencje pracowników (poprzednie miejsca pracy, wykształcenie, doświadczenie życiowe, itd.).

Najciekawsze rozmowy jakie prowadziłem z klientami zawsze dotyczyły ich doświadczeń, perspektyw i opinii - jak zaczynali swoją karierę, jak pięli się w górę, jak i dlaczego trafili do swojej branży lub założyli własną firmę. Uważny słuchacz potrafi z takich konwersacji wyciągnąć wnioski, które pomogą stworzyć solidne i wartościowe materiały marketingowe.

3. Myśl jak dziennikarz. Tutaj nie chodzi o Ciebie lub Twoją firmę. Tutaj idzie o czytelnika.

Oto kilka propozycji:

1. Przyjrzyj się tematom, które czytasz z zaciekawieniem, niekoniecznie o problemach Twojej branży. Jak autorzy konstruują te artykuły i jakich używają zabiegów zwiększających przyjemność i łatwość lektury? Czytanie pod takim kątem jest znakomitą lekcją dziennikarskiego warsztatu.

2. Wejdź w skórę reportera. Jakie pytania chciałbyś zadać? Co najbardziej zainteresuje dziennikarza? Komentarz na temat trendów w branży i kontrowersyjnych spraw będzie znakomitym początkiem.

3. Pomyśl o artykule, niekoniecznie opisującym Twój sukces. Redaktora szybciej zainteresuje propozycja tematu opisującego problem, z którym się borykasz Ty lub Twoi klienci. Taka publikacja również daje Ci mnóstwo okazji do pozytywnego zaistnienia w świadomości czytelników.

4. Inna często pomijana sposobność to sporządzenie listy podstawowych pytań i odpowiedzi z kimkolwiek w Twojej organizacji (od pracowników recepcji po dział sprzedaży). Takie listy są łatwe w redakcji i zawsze dostarczają ciekawych informacji.

5. Co jeszcze zrobi reporter, oprócz zadania dobrych pytań? Na pewno porozmawia z innymi ludźmi. Poszerz zatem listę źródeł i kontaktów zamiast tworzyć szum tylko wokół własnej osoby, jednego produktu lub usługi.

6. Jak ewentualna publiczna debata zmieni wizerunek organizacji? Wybierz kontrowersyjny i aktualny temat, namów prezesa do udziału, zaproś szefów konkurencyjnych firm, rzecznika organizacji branżowej i media.

7. Wykorzystuj swoje materiały z publicznych wystąpień. Zapis debaty w branżowym wydawnictwie można wysłać jako głos w lokalnym lub regionalnym panelu dyskusyjnym lub konferencji.

Promocja wiedzy

Rodzaj przygotowywanej informacji zwykle sam określi adresata i sposób dystrybucji. Na rynku jest wiele mediów i wybór musi być starannie przemyślany.

Firmowa witryna WWW jest właściwym miejscem do publikacji wszystkich materiałów. Nie spodziewaj się jednak, że samo umieszczenie nowej informacji prasowej automatycznie zwiększy liczbę wizyt na witrynie. Musisz coś zrobić, żeby o tym poinformować.

Na przykład, komentarz szefa firmy można wysłać klientom (nawet jeśli wcześniej nie robiłeś tego regularnie). Artykuły można wysyłać do pism branżowych i prasowe wycinki wykorzystywać w materiałach marketingowych. Raporty tematyczne i analizy można umieszczać na witrynie WWW i wysyłać odsyłacze do nich portalom branżowym.

Jedno z moich ulubionych pytań zadawanych klientom podczas pierwszej prezentacji brzmi, "Gdybyś miał wystąpienie przed grupą 200-stu potencjalnych klientów zainteresowanych Twoim produktem lub usługą, jaką jedną rzecz chciałbyś im powiedzieć?" Następnie znajdź sposób jak przekształcić tę myśl w przekaz, który czegoś nauczy Twoich słuchaczy.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Firmy nie badają skuteczności działań PR, bo:

nie mają pieniędzy.
0%
wolą wydać te środki na lepszy program PR.
0%
nie wierzą w sens pomiaru efektu PR.
0%
nie potrzebują takich badań.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Rzecznik Gazeta Tusk Internet Kaczyński Twitter Problem Klient Polska Gapa Relations Reporterzy Dziennikarz PRACOWNICY Google Public Komunikacja Wywiad Pressence Relacje Dziennikarze Prawda Informacja Szef Klienci Praktycy Agencje Firma Media Reporter



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Strategia na górskim szlaku
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Nowy zwycięski tandem: żółw i zając
4. 7 ćwiczeń przed wystąpieniem publicznym
5. 5 rzeczy jakich pracownicy oczekują od komunikacji wewnętrznej
6. Czytanie z oczu
7. Co mówi uścisk dłoni
8. Kwestionariusz PRousta - Anna Miotk
9. Myśl jak socjopata, działaj jak święty
10. 10 pytań jakich nie lubi agencja PR
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl