Panie pokazują się na meczach piłki nożnej, panowie chwalą się sukcesami w kuchni, czyli kolejna kampania wyborcza do Sejmu i Senatu w pełni. Kandydaci licytują się w obietnicach i prześcigają w oskarżeniach. Marszczą brwi, prężą muskuły... czasem transferują uśmiechy :-) Kiedy słucham i oglądam ich w mediach, mam wrażenie graniczące z pewnością, że ŻADEN nieodpowiedział sobie szczerze przed lustrem na podstawowe pytania. A szkoda, bo 21 października byłoby dużo mniej rozczarowań. Jakie to pytania? Jest ich 30 i odpowiedzi na nie pomagają przygotować strategię i taktykę kampanii wyborczej. Wyborcza sylwetka kandydata na posła/senatora
1. Kim jest kandydat ? (Jak w 10-ciu prostych słowach zdefiniuje swój oryginalny profil polityczny)
2. Jakie są jego silne strony?
3. Jakie są jego słabe strony?
4. Jakie są wyjątkowe cechy osobowości kandydata?
5. Czy wyborcy dostrzegają i cenią te cechy? Dlaczego?
6. Którymi cechami osobowości kandydat wyraźnie dominuje nad rywalem/rywalami?
7. Czy kandydat jest osobą znaną i szanowaną przez wyborców?
8. Czy kandydat cieszy się zaufaniem wyborców?
9. Jaka jest sytuacja finansowa kandydata?
10. Jakie fundusze jest w stanie zgromadzić na cele kampanii?
11. Ile czasu kandydat może poświęcić na kampanię?
12. Kto popiera kandydata? Dlaczego? Czy jest to poparcie bezwarunkowe?
13. Kto nigdy nie poprze kandydata? Dlaczego?
14. Na jakie sprawy kandydat chce zwrócić szczególną uwagę?
15. Na czym kandydat zna się najlepiej?
16. Jak dalece kandydat może liczyć na wsparcie ze strony własnej rodziny?
17. Jakie jest wykształcenie kandydata i jego nie-polityczny życiorys?
18. Czy w życiorysie kandydata jest coś, co mogłoby zmniejszyć jego szansę na zwycięstwo w wyborach?
19. Jakim mówcą jest kandydat?
20. Czy kandydat łatwo nawiązuje kontakt z publicznością? Decyzje krytyczne 1. Jak mają wyglądać kontakty kandydata z przeciwnikiem? Czy kandydat będzie się starał spotkać bezpośrednio z rywalem, czy będzie unikał tego spotkania?
2. Jaki jest jego stosunek do innych oficjalnych przedstawicieli własnej partii? Czy kandydat będzie pojawiał się publicznie w ich towarzystwie, czy będzie działał jako „osoba z zewnątrz”?
3. Czy przewiduje się publiczne ujawnienie majątku osobistego kandydata? Kiedy?
4. W jaki sposób w kampanii wykorzysta się rodzinę kandydata?
5. Jakie moralne autorytety gotowe są publicznie poprzeć kandydata?
6. Jaka jest wiarygodność i zdolność partii/stowarzyszenia/komitetu wyborczego do pozyskiwania głosów wyborców?
7. Jaki jest potencjał dobrych chęci wolontariuszy do pozyskiwania głosów wyborców na rzecz kandydata?
8. Czy kandydat weźmie udział w publicznej debacie? Kiedy i dlaczego? Kto ją organizuje?
9. Czy pożądane jest poparcie ze strony konkretnych osób, partii, mediów bądź organizacji zewnętrznych, czy raczej należy go unikać?
10. Czy w kampanii będzie przeprowadzony atak na przeciwnika? Jeśli tak, to kiedy i na czym ten atak będzie oparty? Jakie są plusy i minusy takiego działania?
Konkluzja Każdy kontakt z dziennikarzem, każdy występ w mediach, każde wystąpienie publiczne musi być w zgodzie ze strategią i wybraną do jej realizacji taktyką. Bez konsekwencji w działaniu nawet najbardziej szczere odpowiedzi nie zapewnią Ci miejsca w parlamencie.
|