Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-05-18
"Kłamcy, złodzieje i etycy"

Kłamcy, złodzieje i etycy

Kłamcy, złodzieje. To nie o politykach. Nie o dziennikarzach. To o polskich praktykach public relations.

Rada Etyki Public Relations przedstawiła raport o 7 grzechach branży PR, a TVN24 skrzętnie je odnotował. Te przewiny to:

1. ukrywanie tożsamości i intencji nadawcy,

2. korupcja,

3. gwarantowanie publikacji w mediach przez PR-owców,

4. kłamstwo i manipulacja,

5. kradzież pomysłów,

6. łączenie pracy PR-owca i dziennikarza,

7. szkalowanie konkurentów i klientów.

Tylko 7 karygodnych występków? Może 10?

Dorzucę jeszcze 3 grzeszki do koszyczka...

1. Preferowanie spolegliwych dziennikarzy.

Jeden dziennikarz okazał się "wyrozumiały i pojętny". Drugi "uparty i krytyczny". Następnym razem ten pierwszy dostanie dobry temat. Na krótką metę to dobra taktyka. Ale w dłuższej perspektywie (w dobie Internetu to może być już jutro), może okazać się szkodliwa. Ten pierwszy wcale nie musi okazać wdzięczności za wyłączność, ale ten drugi - pokaże co to jest dłuuuga pamięć.

2. Wykonywanie poleceń.

"Ja tylko wykonywałem służbowe polecenie."Jeżeli w swej pracy w PR masz przełożonego (prezes, dyrektor marketingu, kierownik sprzedaży), może się zdarzyć, że otrzymasz polecenie wykonania czegoś, co jest sprzeczne z Twoim systemem wartości. Nie masz obowiązku wykonywać polecenia tylko dlatego, że wypowiada je przełożony. Jeżeli jednak to zrobisz, musisz wziąć za to pełną odpowiedzialność.

3. Zatrudnianie pracowników wyłącznie za ich "kontakty" z dziennikarzami.

Kiedy odchodziłem z pracy w dziennikarstwie z łatwością mogłem wykorzystać swoje znajomości. Nie robiłem tego, bo bez sensu byłaby współpraca ze mną tylko dlatego, że się znamy jak stare konie. Kontaktów się nie ma. Kontakty się w_y_p_r_a_c_o_w_u_j_e. Ten kto nie potrafi wypracować nowych kontaktów nie nadaje się do pracy w PR.

Twarz i potwarz

Na twórczą i orzeźwiającą krytykę każdy moment jest dobry. Tylko czy krytyka w "7 grzechach polskiego PR" jest twórcza i czy rzeczywiście dotyczy tylko polskiej specyfiki? Na przykład, korupcja, kłamstwo i manipulacja, szkalowanie konkurentów i klientów. Nie wiem tyle o grzechach o polskiego PR ile Rada Etyki, ale moim zdaniem to nie są występki wyłącznie polskiego public relations.

Rada Etyki PR przedstawiła swój raport w trzy tygodnie po wysłaniu mediom przez Związek Firm Public Relations Listu Otwartego sprzeciwiającego się deprecjonowaniu terminu "public relations". List podpisało ponad tysiąc osób. W Liście czytamy m.in., że w dyskusji publicznej – prowadzonej także przez media - wyrażenie "public relations" niesłusznie używane jest wymiennie z propagandą, kłamstwem i manipulacją.

Czego więc dowiedzieli się dziennikarze i opinia publiczna? Najpierw z jednego źródła, że upowszechnia się o public relations fałszywe i krzywdzące opinie, a potem z innego, ale zbliżonego źródła, że praktycy PR kradną i kłamią. Więc jaka jest prawdziwa twarz polskiego PR? My kłamiemy czy nas oczerniają?

Od opinii do efektu

Na dobre wieści każda pora jest dobra. Na złe - żadna. Raport REPR-u do laurek nie należy, ale każdy z ponad tygodniowym doświadczeniem w public relations wie, że w tej profesji wybór optymalnego momentu na przedstawienie opinii publicznej swego zdania na jakikolwiek temat jest kluczowe i oczywiście zależy od założonego celu.

Wyznaczanie celu w public relations często jest kompromisem pomiędzy dostępnym czasem i środkami. Ci, którzy czekają na perfekcyjne warunki, gubią nadarzające się okazje. Dlatego na przykład, kiedy mam ochotę na kąpiel, nie konsultuję z hydraulikiem temperatury wody w wannie, ilości gorącej wody i wyboru płynu do kąpieli.

REPR troszczy się o profesjonalny i etyczny poziom polskiego PR i celem publikacji "7 grzechów głównych polskich PR-owców" jest wskazanie nadużyć i złych praktyk w środowisku. To prawda, że nie jest obowiązkiem krytyka pokazywanie tego jak krytykowane rzeczy powinny wyglądać. Uważam jednak, że Rada powinna czuć się odpowiedzialna nie tylko za wypalanie żelazem całego zła w polskim PR, ale za rzeczywistą poprawę etycznych standardów. Dlatego na przykład z ciekawością przeczytam raport pod tytułem "7 sukcesów Rady Etyki PR". Czy treścią takiego dokumentu mogą być wydane przez nią Opinie i Orzeczenia? Jeśli wydawanie oficjalnych oświadczeń jest skuteczną metodą podnoszenia standardów etycznych, to w porządku. Według mnie jest tylko pokazywaniem drogi, a ja wolałbym widzieć na tej drodze większy ruch.

Krytykować każdy może

"Każdy głupiec może krytykować, karcić i narzekać. I większość głupców tak postępuje" - mówi Dale Carnegie. Ten cytat nie odnosi się do treści dokumentu przygotowanego przez Radę Etyki PR, ale do braku wyczucia momentu na jego upublicznienie. Innymi słowy - nie wystarczy mieć rację, trzeba jeszcze wiedzieć kiedy ją powiedzieć.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 3.33 MediaGapa - ocena artykułu: 3.33

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
Krell 2009-05-18
Zadziwia mnie...no właśnie, brak znajomości pragmatyki służbowej? Kodeksu pracy? Regulaminów pracy? Bo nijak nie mogę zrozumieć fragmentu o wykonywaniu polecenia służbowego. Jasne, że mam WYBÓR. Odmawiam i wylatuję, to proste. Albo dostaję naganę. Co dalej? Życie pod urzędem pracy z gębą pełną frazesów o etyce, bla, bla, bla? Łatwo mówić, gdy się jest na swoim. Ciekawe, ilu kolegów po fachu Pana Bogusława odmawia na co dzień wykonania polecenia? Polecam jednak więcej rozwagi w krzewieniu wiary w lepszy świat...
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
0%
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
0%
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
0%
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Rzecznik Relacje Komunikacja Prawda Dziennikarz Kaczyński Internet Dziennikarze Gazeta Agencje Pressence Problem Public Twitter Informacja Firma Reporterzy Tusk Reporter Szef Klient Google Klienci Media Relations Praktycy Wywiad PRACOWNICY Gapa Polska



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Apologia, kategoria i antapologia
3. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
4. Bezpieczna przystań, czyli empatia w komunikacji kryzysowej
5. Bogusław Feliszek dla Baracka Obamy
6. Fałszywe informacje jak narkotyki
7. 7 ćwiczeń przed wystąpieniem publicznym
8. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
9. Nowy zwycięski tandem: żółw i zając
10. Opowieść o dwóch lustrach, czyli audyt wizerunku
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2019 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl