Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-05-25
"Smakowite michałki"

Smakowite michałki

Weź ze stoiska z czasopismami pierwszy z brzegu magazyn, przekartkuj kilka stron i policz ile znalazłeś krótkich artykułów.

Kilkunastolinijkowe wypełniacze, krótkie quizy, poradniki, artykuły z odsyłaczami do innych źródeł - mówiąc potocznie "michałki".

Redaktorzy przepadają za nimi. Nie targuj się o honorarium. Zapłacą - dobrze. Nie zapłacą - też nie problem :-)

Oto 7 powodów dlaczego krótkie artykuły cieszą się powodzeniem i jak mogą Tobie pomóc w medialnej promocji:

1. Ze względu na małą objętość redaktor wydania może wykorzystać je jako "wypełniacz" wolnego miejsca na kolumnie. 100 słów ma większą szansę na publikację niż artykuł składający się z 1000 wyrazów.

2. Krótkie artykuły budują Twój wizerunek eksperta w swojej dziedzinie.

3. Chętnie czytane są przez osoby, które nie potrafią skupić się na dłuższym tekście - można je szybko "przelecieć" wzrokiem.

4. Są łatwe w pisaniu. Nie musisz wstępnie pytać redakcji czy jest zainteresowana tematem. Gotowy tekst wysyłasz faksem lub pocztą (tradycyjną lub elektroniczną).

5. Inaczej niż w proponowaniu tematu wybranemu dziennikarzowi krótkie artykuły możesz wysyłać do wielu mediów. Redakcje nie wymagają w takim wypadku prawa wyłączności i nie boczą się, kiedy ujrzą te same teksty u konkurencji.

6. W artykule możesz położyć większy nacisk na promocję siebie, produktu, usługi lub sprawy niż w klasycznym materiale dziennikarskim.

7. Krótkie artykuły są znakomitym narzędziem promocji nowego produktu, szczególnie, kiedy oferujesz bezpłatne porady związane z tym produktem. Możesz tam umieścić adres URL i inne dane kontaktowe ułatwiające czytelnikom zakup.

Rodzaje krótkich artykułów

Krótkie artykuły występują w wielu kształtach, rozmiarach i formatach.

1. Jak-to-się-robi. Maksimum 400 słów. Im krócej, tym lepiej.

2. Poradniki. Zestaw porad na jednej stronie formatu A4: tytuł, wprowadzenie, zestaw praktycznych porad w punktach i na koniec dane kontaktowe. Redaktorzy lubią je ze względu na łatwość korekty. Nie ma żadnego problemu ze skróceniem oryginalnej wersji o kilka punktów. Oto przykłady:

a. 9 sposobów na zdobycie popularności w 24 godziny

b. 7 pomysłów jak ułatwić sobie wiosenne porządki

c. 6 sekretów nauczenia dzieci szacunku dla pieniądza

3. Quizy

a. Przygotuj 10 pytań i odpowiedzi.

b. Przygotuj listę pytań z odpowiedziami TAK/NIE lub PRAWDA/FAŁSZ.

c. Przygotuj zestaw z odpowiedziami wielokrotnego wyboru A, B, C, D.

d. Stwórz czytelnikom możliwość samodzielnego sprawdzenia trafności odpowiedzi i samooceny. Jeśli, na przykład, mają od 8 to 10 prawidłowych odpowiedzi ich wynik jest znakomity, 5 do 7 - średni, itd.

4. Źródła. Czasem zależy Ci tylko na dostarczeniu redakcji zestawu źródeł na wybrany temat. Jesteś ekspertem marketingu? Przygotuj listę pięciu najbardziej wartościowych witryn WWW na ten temat (także swojej), tytuły pięciu książek, pięciu kaset video z poradami dla przedsiębiorców. Taka krótka informacja może być wykorzystana samodzielnie lub jako suplement do pełnego artykułu na ten temat napisanego przez dziennikarza.

5. Dyskusja. Zaproś 6-7 ekspertów z danej dziedziny i zadaj im identyczne pytanie. W skondensowanej formie przedstaw ich opinie. Gdybym ja - na przykład - pisał taki artykuł, zaprosiłbym do dyskusji kilku specjalistów zarządzania kryzysem i zadał im jedno pytanie: "Jakiej rady udzielicie klientom Pressence Public Relations, którym nagle przyjdzie zmierzyć się z sytuacją kryzysową?" Większość będzie zadowolona z zaproszenia, bo to może wzmocnić ich autorytet.

6. Definicje. Wyjaśnij znaczenie fachowych słów w danej branży, szczególnie, kiedy są to terminy nowe lub rzadko używane.

7. Nowe produkty. Wiele magazynów prowadzi sekcje poświęcone nowym produktom. Wyjaśnij jaką korzyść odniosą klienci z zakupu Twojego produktu. Dodaj bezpłatne porady.

8. Pytania i odpowiedzi (Q&A). Niektóre publikacje zamieszczają krótkie biogramy w formacie pytań i odpowiedzi. Tak możesz promować, na przykład szefa firmy. Przygotuj kilka pytań i krótkich odpowiedzi. Dołącz zdjęcie.

9. Ankiety i sondaże. Twoje ankiety i sondaże nie muszą spełniać kryteriów profesjonalnych badań. Nie taki jest ich cel. Po prostu - wyślij ankietę do setki osób, dołącz list wyjaśniający o co chodzi, kopertę z adresem zwrotnym i znaczkiem i powiedz, że w zamian wyślesz im wyniki. W raporcie zbiorczym przedstaw najważniejsze wnioski. Jeżeli zamierzasz odwołać się do wyników z poprzednich badań, zawsze zaczynaj od najnowszych danych.

Za honorarium czy za darmo?

Wielu tzw. wolnych strzelców, którzy przecież żyją z pisania, z miejsca odrzuci propozycję zrobienia czegoś za darmo. Ale osoby, które mają inne cele niż zarobienie kilku groszy za napisanie krótkiego artykułu na temat, który dobrze znają, wiedzą, że korzyści ze zgody na darmową publikację mogą być dużo większe.

Zysk dla gazety nie polega wyłącznie na zaoszczędzeniu kilku złotych. Redaktor nie musi wypełniać nudnych formularzy z Twoimi danych osobowymi i numerem PESEL oraz zwolniony jest z uruchomienia całej procedury księgowej z sakramentalnym pytaniem na końcu: "Czy pieniądze są już na koncie?"

Czasem większe gazety zapłacą symboliczne honorarium nawet, kiedy o to nie poprosisz. Doceń to, bo to znaczy, że masz do czynienia z profesjonalistami, którzy znają i szanują znaczenie słowa honorarium.

Jak współpracować z redaktorami

1. Rozmawiając o prawach autorskich powiedz redaktorowi, że dajesz gazecie prawo do jednorazowego druku. Oznacza to, że gazeta może raz wydrukować artykuł, a Ty masz prawo wysłać go potem innemu wydawcy.

2. Kiedy redaktor kontaktuje się z Tobą prosząc o więcej informacji, odpowiadaj szybko. Pamiętaj, że dziennikarza może gonić termin oddania artykułu do druku.

3. Nie oczekuj, że redakcja przyśle Ci kopię wydrukowanego artykułu. Jeżeli zależy Ci na kopii (a powinno), skontaktuj się z działem dystrybucji/sprzedaży gazety i po prostu kup interesujący Ciebie numer.

Jak jeszcze inaczej wykorzystać krótkie artykuły

1. Zrób kopie i dołącz do teczek/zestawów prasowych.

2. Kopie artykułu rozdawaj w czasie wystąpień publicznych.

3. Umieść artykuł na witrynie WWW.

4. Dołącz do propozycji tematu dla mediów, jeżeli starasz się o publikację większego artykułu. To pokazuje Twój dorobek i zwiększa wiarygodność.

 


Oto przykład jak może wyglądać taki krótki artykuł.

 

Bogusław Feliszek                             Wysyłka jednoczesna do niekonkurencyjnych redakcji
pl. Teatralny 11/33                           376 słów
45-056 Opole
Tel. 77 441 40 14

 

7 porad jak zaistnieć w mediach

Jeżeli uda Ci się przekonać reportera, że Twoja informacja zainteresuje czytelników gazety, a jemu uda się przekonać redaktora wydania, to Twoja informacja zamieni się w wiadomość, ponieważ opublikuje ją prasa, powie o niej radio lub pokaże telewizja.

7 porad jak zamienić temat w wiadomość:

1. Pokaż lokalny aspekt tematu. Każda ważna wiadomość ma wymiar lokalny. Jeśli jest wydarzenie na skalę krajową lub międzynarodową, reporterzy w Opolu będą chcieli wiedzieć jak to wpływa na czytelników w województwie opolskim, a dziennikarze z Poznania - na mieszkańców Wielkopolski. Dziennikarze piszący o edukacji interesują się tematami o nauczycielach i studentach. Reporterzy piszący o komputerach śledzą nowinki technologiczne. Obydwie grupy na pewno zainteresują się nowymi formami nauczania przez Internet. Dopasuj temat do grupy, dla której pisze dziennikarz.

2. Mów o ludziach. Wiadomości dotyczą ludzi i rzeczy, które wpływają na ich życie. Im więcej osób odczuwa skutki zmiany, tym ciekawszy temat. Dlatego na przykład tak ważne są informacje o pogodzie. To czy będzie padać lub zaświeci słońce interesuje wszystkich. Jeśli chcesz przekonać reportera do Twojego produktu, pokaż mu jak wpływa na nasze życie.

3. Daj się zauważyć. Spraw, aby Twój temat był wart zapamiętania. Stolarz montujący stolarkę okienną nikogo nie ciekawi. Ten sam stolarz otwierający sklep jest już ciekawszy. Sklep nazywa się "Okno na świat"? W sklepie nie ma okien i drzwi? Także w zimie? Jeżeli w tym szaleństwie jest metoda, chcemy wiedzieć jaka.

4. JA jestem tematem. Dla każdego najważniejsze słowo to JA. Dlatego najważniejsza historia to historia o mnie. Uczyń mnie bohaterem tematu i przekonaj reportera. Inaczej - kogo to obchodzi?

5. Pomóż lokalnej społeczności. Duży datek dla organizacji charytatywnej sam z siebie staje się wydarzeniem. Prowadzisz restaurację? Kolacja wigilijna dla biednych i bezdomnych zainteresuje media. Pamiętaj o dodatkowym nakryciu dla nieobecnego.

6. Rozwiąż problem/stwórz okazję. Picie herbaty wzmacnia kości i zmniejsza ryzyko ataku serca. Każdy interesuje się zdrowiem. Dlatego tematy o ochronie zdrowia tak często pojawiają się w mediach.

7. Mów ciekawie. Nie musisz być inteligentny i dowcipny, choć to na pewno pomaga. Musisz mieć jednak coś ciekawego do powiedzenia.

Nie czekaj aż dziennikarze Ciebie znajdą. Pokaż, że masz coś wartościowego do powiedzenia, a to, co robisz, nie polega tylko na zarabianiu pieniędzy.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.33 MediaGapa - ocena artykułu: 4.33

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
0%
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
0%
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
0%
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Relations Gazeta Reporter Twitter Dziennikarze Polska Rzecznik Gapa Prawda Reporterzy Szef Media Relacje Problem Praktycy Komunikacja Wywiad PRACOWNICY Public Pressence Klienci Informacja Kaczyński Dziennikarz Google Klient Firma Agencje Internet Tusk



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Apologia, kategoria i antapologia
3. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
4. Bogusław Feliszek dla Baracka Obamy
5. Bezpieczna przystań, czyli empatia w komunikacji kryzysowej
6. Fałszywe informacje jak narkotyki
7. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
8. Opowieść o dwóch lustrach, czyli audyt wizerunku
9. 7 ćwiczeń przed wystąpieniem publicznym
10. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2019 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl