Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-03-08
"Dlaczego polityka to "dziki kraj""

Dlaczego polityka to dziki kraj

Wydawać by się mogło, że politykowi, który działał z niezmiennym powodzeniem w polskiej polityce przez ostatnie 20 lat buty na zmianę mogliby czyścić Machiavelli, Sun Tsu i von Clausewitz.

Dlaczego zatem Mirosław Drzewiecki tak marnie kończy swój polityczny żywot? Zapominał, że Machiavelli, Sun Tsu i von Clausewitz nigdy złego słowa nie powiedzieli o swoim kraju?

Nie wiem jakie szkolenia kryzysowe przeszedł były minister sportu. Wiem, że zapomniał o zasadzie, że uleganie emocjom bardzo szybko prowadzi na polityczny szafot.

Oto 21 porad dla polityków, którzy nie chcą podzielić losu "Mira" i "Zbycha":

Ostrzeżenie: Lektura tych porad wystawia Cię na ryzyko poznania brudnych, ohydnych i dzikich zachowań polityków.

Zasada 1 – Nigdy nie obdarzaj przyjaciół nadmiernym zaufaniem. Naucz się wykorzystywać wrogów.

Miej baczenie na przyjaciół – zdradzą Cię szybciej niż przypuszczasz kiedy tylko zaczną zazdrościć Ci powodzenia; stają się wtedy zaborczy i despotyczni. Fałszywi przyjaciele mogą Ci zaszkodzić więcej niż prawdziwi wrogowie. Kiedy zatrudnisz byłego wroga zyskujesz jego wdzięczność i lojalność większą od tej jakiej mógłbyś oczekiwać od przyjaciela. Jeżeli nie masz nieprzyjaciół, poszukaj sposobu, aby ich stworzyć.

Zasada 2 – Ukrywaj prawdziwe zamiary.

Trzymaj ludzi w niepewności i nigdy nie odkrywaj celów działania. Jeżeli nie znają Twoich zamiarów, nie mogą przygotować się do obrony. Prowadź ich w złym kierunku, otaczaj wszystko mgłą niewiedzy – kiedy poznają prawdziwe zamiary będzie już za późno.

Zasada 3 – Zawsze mów mniej niż jest to potrzebne.

Kiedy próbujesz wywrzeć na ludziach wrażenie, im więcej mówisz, tym bardziej jesteś pospolity i tym mniejszą masz kontrolę. Nawet mówiąc coś banalnego, będzie to wyglądało bardziej oryginalnie jeżeli zrobisz to w aurze tajemnicy i niedopowiedzenia. Wpływowi ludzie osiągają więcej kiedy mówią mniej. Im więcej słów, tym większe ryzyko, że powiesz coś głupiego.

Zasada 4 – Tak wiele zależy od reputacji – chroń ją za wszelką cenę.

Reputacja to fundament władzy. Dzięki reputacji możesz dzielić i rządzić, nagradzać i karać, zastraszać i wygrywać. Kiedy się potkniesz, możesz być zaatakowany ze wszystkich stron. Zbuduj reputację, której nikt nie jest w stanie zniszczyć. Wyprzedzaj potencjalne ataki i duś je w zarodku. Jednocześnie, szukaj słabych punktów w reputacji przeciwników. Po ujawnieniu wady wroga usuń się w cień i pozwól opinii publicznej wydać wyrok.

Zasada 5 – Wygrywaj działaniem, nie słowami.

Każda wygrana potyczka słowna jest pyrrusowym zwycięstwem: niechęć, wrogość i chęć odegrania się są mocniejsze i trwają dłużej od przejściowej zmiany zdania. O wiele mocniejsze jest przekonanie ludzi poprzez działanie, nawet bez jednego słowa.

Zasada 6 – Infekcja: Unikaj ludzi nieszczęśliwych i pechowców.

Można umrzeć od cudzego nieszczęścia – stany emocjonalne są tak samo zaraźliwe jak wirusy. Możesz mieć wrażenie, że niesiesz pomoc tonącemu nie wiedząc, że sam przyśpieszasz swoją zgubę. Pechowcy czasem są autorami własnych nieszczęść – nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pogrążyli też Ciebie. Szukaj towarzystwa ludzi zadowolonych i szczęśliwych.

Zasada 7 – Uzależniaj ludzi od siebie.

Aby wzmocnić swoją niezależność, musisz być potrzebny innym. Im więcej osób na Tobie polega, tym większą masz wolność. Jeżeli będziesz działać tak, żeby szczęście i powodzenie innych zależało wyłącznie od Ciebie, nie masz się czego lękać. Nigdy nie ucz ich za dużo, bo wtedy mogliby się od Ciebie uniezależnić.

Zasada 8 – Kiedy prosisz ludzi o pomoc, odwołuj się do ich osobistego interesu, nie do litości lub wdzięczności.

Prosząc przyjaciela, sojusznika lub partnera o pomoc, nie przypominaj tego, co dla niego wcześniej zrobiłeś; zawsze znajdzie jakąś wymówkę. Pokaż co zyska kiedy Ci pomoże i pokaż to w zdwojonym wymiarze. Na pewno zareaguje entuzjastycznie kiedy zrozumie co zyska.

Zasada 9 – Zniszcz wroga doszczętnie.

Wszyscy wielcy przywódcy (poczynając od Mojżesza) wiedzieli, że groźnego wroga trzeba wdeptać w ziemię. Czasem dojście do tej wiedzy było bardzo krwawe. Kiedy w ognisku pozostanie jedna niewygaszona żagiew, nieważne jak słabo się tli – wcześniej czy później od niej właśnie roznieci się ogień. Więcej traci się przez połowiczne działanie niż całkowitą destrukcję; wróg ma czas na odbudowę i przygotowanie zemsty. Pokonaj go nie tylko fizycznie, ale zabij w nim także ducha walki i nadzieję.

Zasada 10 – Nie buduj fortec – izolacja jest groźna.

Świat jest niebezpieczny i roi się od wrogów – każdy musi troszczyć się o własne bezpieczeństwo. Fortece wyglądają na bezpieczne miejsca. Ale izolacja wystawia Cię na nowe niebezpieczeństwa: odcina od informacji, wyróżnia z otoczenia i czyni łatwym celem. Lepiej kiedy krążysz wśród ludzi, szukasz sojuszników i zawiązujesz alianse. Tłum chroni przed wrogami.

Zasada 11 – Nie opowiadaj się zdecydowanie po niczyjej stronie.

Tylko głupcy śpieszą się z ferowaniem opinii. Pilnuj zawsze tylko swego interesu. Zachowując niezależność, pozostajesz także panem innych; wykorzystujesz jednego przeciw drugiemu i sprawiasz, że szukają z Tobą kontaktu.

Zasada 12 – Nie brudź sobie rąk.

Musisz być wzorem uczciwości, wydajności i skuteczności. Nie możesz być kojarzony z błędami i niegodnymi uczynkami. Czarną robotę zlecaj kozłom ofiarnym. Jeżeli nikt nie może Cię wyręczyć, pamiętaj o założeniu "aksamitnych rękawiczek".

Zasada 13 – Wykorzystuj potrzebę kultu.

Ludzie odczuwają przemożną potrzebę autorytetu - wiary w coś lub kogoś. Postaraj się być centralnym punktem tej potrzeby – daj wiarę i pokaż cel. Używaj niejasnego języka i dużo obiecuj. Podkreślaj, że entuzjazm jest ważniejszy od racjonalnego i jasnego myślenia. Pokaż nowe rytuały i poproś ludzi o wyrzeczenia. Tam, gdzie nie ma jednej religii i wielkiej idei, Twoja nowa "duchowa propozycja" da Ci ogromną władzę.

Zasada 14 – Pokazuj, że sukcesy przychodzą Ci z łatwością.

Twoje działania muszą wyglądać na naturalne i niemęczące. Cała wiedza, przygotowanie i sztuczki powinny pozostać w cieniu. Dzięki temu pokażesz, że stać Cię na więcej. Nie ulegaj pokusie mówienia ile wysiłku kosztował Cię sukces. Nie pokazuj nikomu swoich sztuczek jeżeli nie chcesz, żeby ktoś je wykorzystał przeciw Tobie.

Zasada 15 – Postaraj się, żeby wszyscy grali Twoimi kartami.

Najlepsze manipulacje to te, które wytwarzają wrażenie wyboru: ofiara myśli, że może kontrolować bieg wydarzeń nie zdając sobie sprawy, że jest tylko kukiełką w Twoich rękach. Oferuj alternatywy, które - bez względu na opcję - zawsze są dla Ciebie korzystne. Dawaj ludziom wybór pomiędzy mniejszym i większym złem, z których każde stawia Cię w roli zwycięzcy.

Zasada 16 – Szukaj u ludzi słabych punktów.

Każdy ma słaby punkt. KAŻDY. Źródłem tej słabości jest zwykle jakaś obawa, niekontrolowana emocja lub potrzeba; czasem drobna wada. Jej wykrycie pozwala zdobyć nad tą osobą przewagę.

Zasada 17 – Opanuj sztukę zarządzania czasem.

Nigdy nie ujawniaj, że masz mało czasu – pośpiech pokazuje brak kontroli nad czasem. Okazuj cierpliwość, która ma dowieść, że i tak dostaniesz to na czym Ci zależy. Szukaj optymalnego momentu na każde działanie. Obserwuj trendy. Nie wykonuj przedwczesnych ruchów. Działaj zdecydowanie kiedy nadeszła TA chwila.

Zasada 18 – Myśl, co chcesz, ale zachowuj się jak inni.

Kiedy demonstrujesz publicznie poglądy odmienne od "głównego nurtu myślenia" lub czynisz to w kontrowersyjny sposób, ludzie pomyślą, że zależy Ci tylko na zwróceniu na siebie uwagi i uważasz się za kogoś lepszego. Poszukają okazji, żeby Cię ukarać, bo przez Ciebie poczuli się gorsi. Okazuj swoje oryginalne poglądy tylko najbliższym przyjaciołom i tym, którzy potrafią docenić Twoją wyjątkowość.

Zasada 19 – Nie przyjmuj podarunków.

Wszystko co dostajesz za darmo jest podejrzane. To, co ma realną wartość warte jest realnej zapłaty. Płacąc za wszystko nie czujesz się do niczego zobowiązany, nie masz poczucia winy ani przeczucia, że ktoś czegoś od Ciebie chce. Płać zawsze pełną cenę – wyjątkowa jakość nie potrzebuje cenowej promocji. Szczodrość do wyróżnik ludzi wpływowych.

Zasada 20 – Prowokuj stosując "efekt lustra".

Lustro znakomicie odzwierciedla rzeczywistość, ale może być także perfekcyjnym narzędziem manipulacji. Kiedy naśladujesz swoich wrogów, powtarzając dokładnie ich zachowanie, utrudniasz im rozszyfrowanie Twojej prawdziwej strategii. Przedrzeźniając ośmieszasz ich, poniżasz i prowokujesz. Pokazujesz im - niczym w lustrze - jak się zachowują i zwodzisz iluzją, że dzielisz ich wartości. Tylko najmocniejsi są w stanie z godnością stawić czoła temu wyzwaniu konkurencji.

Zasada 21 – Nigdy nie pokazuj swego perfekcjonizmu.

Pokazywanie, że jesteś lepszy jest niebezpieczne, ale najbardziej niebezpieczne jest pokazywanie, że nie masz wad ani słabych stron. Zazdrość rodzi cichych wrogów. Inteligencja i przebiegłość podpowiadają, żeby przyznać się od czasu do czasu do drobnej skazy, która uczyni Cię bardziej "normalnym". Perfekcja zdarza się tylko w niebie.

Jak widać, polityka to "dziki kraj". Kto tego nie rozumie, zasługuje na dzikie rozczarowanie, dziką gorycz i dziką karę.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Wywiad Agencje Informacja Reporterzy Pressence Tusk Klient Szef Polska Prawda Reporter Gazeta Dziennikarz Google Problem Gapa Rzecznik Relations Dziennikarze Media Firma PRACOWNICY Twitter Komunikacja Kaczyński Praktycy Klienci Public Relacje Internet



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Terroryzm i media
2. Pięć medialnych potrzeb
3. Skrucha i żal w komunikacji kryzysowej
4. Polityk w mediach
5. Taniec kobry z mangustą, czyli 10 sterowników nowego PR
6. Redaktor czy reporter?
7. 20 wypadków, które teoretycznie nigdy nie powinny się wydarzyć
8. Czy mała lub średnia firma musi być przygotowana do zarządzania kryzysem?
9. Oszczędź reporterowi trochę czasu
10. Masz tylko 48 godzin
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl