Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-03-25
"15 rzeczy, których nigdy nie może usłyszeć dziennikarz"

15 rzeczy, których nigdy nie może usłyszeć dziennikarz

Na początek jedno zastrzeżenie: przez ponad 10 lat pracy w mediach elektronicznych byłem świadkiem każdego z opisanych niżej przypadków. Wszystkiego nauczyłem się nie z książek, studiów podyplomowych czy szkoleń public relations, ale doświadczyłem w pracy reportera, dziennikarza i wydawcy programów radiowych i telewizyjnych.

Oto lista 15 rzeczy, których pod żadnym pozorem nie możesz powiedzieć dziennikarzowi:

1. "Bez komentarza." "Firma XYZ S.A. nie chciała potwierdzić zarzutów ani zaprzeczyć, że..." lub "Firma XYZ S.A. nie chciała z nami rozmawiać na ten temat." Żadne z tych zdań nie robi dobrego wrażenia.

Są bardziej kreatywne sposoby powiedzenia "bez komentarza"; najlepszy to wyjaśnienie dlaczego nie możesz odpowiedzieć na pytanie i skierowanie rozmowy na wygodny temat.

2. "Czy moje nazwisko pojawi się w artykule?" W odpowiedzi usłyszysz: "Prawdopodobnie." W świecie biznesu, inaczej niż w polityce, anonimowe wypowiedzi nie są mile widziane.

Reporterzy rozmawiają z Tobą, bo potrzebują nie tylko informacji, ale także autorytetu Twego nazwiska. Jeżeli chcesz pozostać w cieniu, dlaczego w ogóle decydujesz się na kontakt z mediami? Potrafisz wytłumaczyć to przekonująco dziennikarzowi?

3. "Nigdy nie słyszałem o tej stacji radiowej, telewizyjnej, redakcji, tym programie." lub "Nie oglądam tego programu (nie czytam gazety, nie słucham radia)." Może to prawda, ale liczy się to czy klienci czytają tę gazetę lub oglądają ten program.

Kontakt z reporterem stwarza okazję do bezpłatnej komunikacji z klientami, liderami opinii, politykami, czyli ludźmi ważnymi dla Twej organizacji.

4. "To naprawdę nie jest ciekawe." To nie Twój artykuł. Czy chciałbyś, żeby reporter podpowiadał Ci jak prowadzić interesy?

Możesz pokazać mu temat w innym kontekście, pomóc lepiej go zrozumieć, ale ostateczna decyzja należy do dziennikarza.

5. "Ten produkt miał znakomite recenzje w Niemczech i na Ukrainie." lub "Jesteśmy zachwyceni tym, co piszą o nas w prasie!" Nie ma na świecie dziennikarza, który pragnie się dowiedzieć, że jest jednym z wielu piszących na ten temat.

Możesz oczywiście pokazać wycinki prasowe starych artykułów, ale nie dawaj reporterowi do zrozumienia, że wszystko co najlepsze jest już za Tobą.

6. "Dlaczego interesujecie się tym tematem?" Reporter pisze na ten temat, bo wydawca uznał, że to ciekawe, ważne i aktualne. Albo ciekawe i ważne. Albo tylko ciekawe. Wystarczy.

Zawsze możesz oczywiście nie zgodzić się na rozmowę. Ale jaką będziesz mieć z tego korzyść?

7. "Ale nie będę musiał wystąpić przed kamerą, prawda?" (Dotyczy tylko telewizji.) Telewizja bez obrazu to... radio. Reporter telewizyjny bez kamery to radiowiec. Nie wszyscy lubią kontakt z kamerą, bo uważają, że źle wyglądają w "okienku".

Nawet najkrótsze szkolenie medialne potrafi zwiększyć pewność siebie i pomoże przygotować ciekawą wypowiedź.

8. "Czy mogę prosić o telefon jutro?" Dziennikarze pracują w świecie aktualności; czas życia informacji jest krótki, konkurencja bezlitosna, szefowie wymagający. Dzisiaj to dzisiaj, wczoraj to wykopaliska, jutro to wyprawa na Marsa.

Jeżeli nie masz czasu dzisiaj, może go mieć konkurencyjna firma lub rywal polityczny.

9. "To, co przed chwilą powiedziałem nie może ukazać się w druku." Ludzie mówią to kiedy zorientują się, że powiedzieli słowo za dużo lub pomylili się. Korekta to nie to samo co cofnięcie wypowiedzianego słowa.

Dziennikarz chce mieć prawdziwe informacje, więc na pewno uwzględni poprawkę, ale nie licz, że usunie z notatek niefortunne słowo.

10. "Obawiam się, że to może być zbyt trudne, więc wyjaśnię to w możliwie najprostszych słowach." Nigdy nie okazuj lekceważenia.

To prawda, że niektórzy reporterzy mieliby trudności z odpowiedzią na pierwsze pytanie w "Milionerach", ale każdy wyczuje niepoważne traktowanie.

11. "Już o tym mówiłem." Reporterzy czasem wracają do wcześniejszych pytań. Sprawdzają czy dobrze zapisali odpowiedź, czy mówisz to samo, czy dodajesz nowe elementy.

Jakakolwiek zmiana treści pierwszej odpowiedzi prowokuje do zadawania bardziej szczegółowych pytań.

12. "To niemądre pytanie." Nawet jeżeli reporter wie, że zadaje głupie pytanie to i tak je zada. To on jest autorem artykułu, więc może to pytanie usunąć z tekstu.

Liczą się Twoje odpowiedzi – jeżeli nie są do końca przemyślane, reporter nie musi ich wyrzucać.

13. "Jesteśmy najlepsi w tej branży." Chwilę po wyjściu z Twego biura reporter zacznie sprawdzać prawdziwość tych słów. Pierwsze kroki skieruje oczywiście do... konkurencji. I co usłyszy?

14. "Dziś wieczorem? Wolne żarty. Kończymy pracę o 15-tej." lub "Osoba, która się tym u nas zajmuje jest na urlopie do końca przyszłego tygodnia. Czy możemy porozmawiać wtedy?" Gorsza wersja punktu 8.

Media pracują w zabójczym rytmie – 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Obydwa zdania proszą się o sarkastyczny komentarz w redakcji.

15. "Mówię to w absolutnym zaufaniu i nie można tego wykorzystać w artykule." To zdanie zachęci reportera do skrzętnego zanotowania wszystkiego co powiesz.

Nie chcesz czegoś zobaczyć w druku, nie mów tego. Kropka.

Konkluzja

Każdy szanujący się dziennikarz chce poznać fakty, wysłuchać fachowego komentarza i napisać ciekawy artykuł. To główny cel jego pracy – tego oczekują od niego czytelnicy. Pomóż mu dotrzeć do wartościowych źródeł, skontaktuj z ciekawymi ludźmi i w zamian możesz liczyć na pozytywny rezonans w mediach.

Kiedy jednak popełnisz jeden z przedstawionych wyżej błędów, poczujesz na własnej skórze co znaczy znaleźć się w centrum krytyki lub – jeszcze gorzej – jak bolesne jest lekceważenie przez media.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Praktycy Reporter Relacje Agencje Reporterzy Szef Gazeta Dziennikarz Gapa Media Public Rzecznik Prawda Firma Komunikacja Pressence Dziennikarze Klienci Tusk Klient PRACOWNICY Kaczyński Relations Problem Google Informacja Internet Twitter Polska Wywiad



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Anty-negatywny apel polityczny
2. Terroryzm i media
3. Pięć medialnych potrzeb
4. Czy mała lub średnia firma musi być przygotowana do zarządzania kryzysem?
5. Skrucha i żal w komunikacji kryzysowej
6. Taniec kobry z mangustą, czyli 10 sterowników nowego PR
7. Oszczędź reporterowi trochę czasu
8. 20 wypadków, które teoretycznie nigdy nie powinny się wydarzyć
9. Polityk w mediach
10. Redaktor czy reporter?
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl