Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-05-11
"Druga szansa w mediach"

Druga szansa w mediach

Na biurku zadzwonił telefon.

"Newsroom. Dzień dobry."

"Dzień dobry. Ile czasu jeszcze mamy czekać na ekipę?"

"Jaką ekipę? Gdzie?" zapytał wydawca dziennika.

"W nowym centrum handlowym. Za chwilę otwieramy. Wczoraj dzwoniłam i obiecaliście przysłać ekipę filmową."

Wydawca nigdy wcześniej nie rozmawiał z tą osobą, ale jest bardzo prawdopodobne, że ktoś z jego kolegów powiedział jej "tak, będziemy" i być może nawet tak myślał. Tylko, że to było wczoraj.

Wczoraj i dzisiaj w newsroomie

W newsroomie dużo może się zmienić w ciągu kilkunastu minut, kilku godzin, nie mówiąc już o dobie. To, co jest teraz ważne może błyskawicznie zejść na drugi plan, kiedy dzieje się coś ważnego, ciekawego i dramatycznego.

Wyobraź sobie, że wydawca ma pod ręką apteczkę pierwszej pomocy pełną środków opatrunkowych różnej wielkości i kształtów. Po co? Bo żaden wydawca i producent nie wie jakiego bandażu będzie potrzebował za chwilę. Bardzo często kształt programu ustalony na porannej odprawie zmienia się nie do poznania w ciągu dnia.

Na przykład, kiedy zginęła księżna Diana większość ekip telewizyjnych kręciła relacje z kończących się wakacji. Plażowicze, wakacyjne przygody, morskie potwory, itp. Tragiczna śmierć Diany natychmiast weszła do czołówek wszystkich programów, bo dotyczyła popularnej i kontrowersyjnej postaci, była dramatyczna i od początku owiana niedopowiedzeniami i pewną dozą tajemnicy. Nic nie było wiadome do końca.

Podobnie było ze śmiercią pierwszego polskiego żołnierza w Iraku. Nie dyskusja nad raportem Unii Europejskiej, nie kolejne przesłuchania przed komisją śledczą, ale tragiczna śmierć Polaka natychmiast skupiła uwagę mediów i przewróciła plany wydawców i producentów.

Dwa spojrzenia na informacje

Zanim zastanowimy się co zrobić, aby zasłużyć sobie na drugą szansę, warto przeanalizować "stany umysłu" obydwu współpracujących stron - Twojej i mediów.

 

TY

MEDIA

Trudno jest mi uwierzyć w to, że media mnie zignorują, skoro jasno dałem im do zrozumienia, że jestem gotowy do rozmowy. Dzisiaj nagraliśmy już 10 innych wywiadów i nie potrzebujemy więcej.
W zeszłym miesiącu pokazali otwarcie konkurencyjnego supermarketu. Dlaczego nie mieliby być także na naszym otwarciu? Tak, ale to było w zeszłym miesiącu.
Powiedzieli nam, że wpiszą naszą imprezę do swoich planów. Dlaczego mieliby tak mówić, gdyby wiedzieli, że i tak nie przyjadą? Dwie osoby są na zwolnieniu lekarskim. Jeden reporter musiał wziąć zaległy urlop. Jedna kamera jest w naprawie. W fabryce zapałek wybuchł pożar i musieliśmy tam wysłać rezerwową ekipę. Po drodze "złapaliśmy gumę".
Nasi sponsorzy będą BARRRDZO niezadowoleni, gdyż obiecaliśmy im obecność telewizji. To nie jest nasz problem. My nie zajmujemy się promocją sponsorów.
Przyjechali, zrobili zdjęcia, nagrali wywiady, ale ... nie pokazali tego w żadnym programie. Zabrakło miejsca w dzienniku. Może pokażemy to przy innej okazji, jeśli materiał będzie jeszcze aktualny.
Przyjechali, ale byli tylko kilka minut. Zorientowaliśmy się, że temat zainteresuje tylko małą grupę telewidzów.
Nagrali ze mną 10 minut wywiadu, którego nigdy nie pokazali na antenie. Mówiłeś przez cały czas o swoim produkcie, ale ani słowem nie wspomniałeś jak może on ułatwić życie naszym telewidzom.
Reporter zapewniał mnie, że to wspaniały temat, ale w dzienniku poświęcono mu zaledwie 10 sekund i to na sam koniec. W tym dniu było tyle ciekawych i ważnych tematów, że - aby pomieścić wszystkie - producent polecił przesunąć Twój temat na koniec w skróconej wersji. Mógł też podjąć inną decyzję - nie pokazać nic.
Nasze wydarzenie ma krajowy zasięg (to pierwszy taki supermarket w Polsce). Po co pokazywano przekazywanie policji radiowozów ufundowanych przez towarzystwo ubezpieczeniowe? Gazety, stacje radiowe i telewizyjne przygotowują mieszankę informacji lokalnych, regionalnych, krajowych i międzynarodowych. Nasi odbiorcy to społeczność lokalna.
Poinformowaliśmy ich o imprezie z dużym wyprzedzeniem... To, że wiedzieliśmy o imprezie trzy miesiące wcześniej nie znaczy, że się nią zainteresujemy.

 

Jak pozbierać się po takiej porażce? Jak poskładać na nowo elementy porozrzucanej układanki? Jak zapracować na nową szansę zaistnienia w mediach? Mówiąc szczerze - czasem jest to niemożliwe. Pewne okazje mijają bezpowrotnie. Ale czasem pojawiają się nowe okoliczności. Jakie?

1. Jeżeli nie udało Ci się przekonać mediów ogólnych, pomyśl o programach adresowanych do wybranych grup. Na przykład, publikacje branżowe lub techniczne, których czytelnicy lepiej docenią korzyści Twojego produktu lub usługi.

2. Pomyśl czy organizowane przez Ciebie wydarzenie można połączyć z innym aktualnym wydarzeniem lub przełomową zmianą. Czy w ofercie supermarketu jest jakiś wyjątkowy produkt? Czy inaczej zorganizowałeś aranżację wnętrza? Czy zaproponowałeś pracownikom nowe formy zatrudnienia?

3. Pomyśl o atrakcyjnym wabiku - takim ujęciu tematu, które będzie kuszące dla mediów. Otwarcie supermarketu to jedna rzecz, a jego codzienne funkcjonowanie to druga. Jeśli zatrudniasz studentów, czy pomagasz im finansowo w kontynuowaniu nauki? Fundujesz stypendia po nienagannym przepracowaniu roku?

4. Zadzwoń do redakcji i zapytaj DLACZEGO nie pojawił się żaden dziennikarz. Jeżeli przyczyną był brak zainteresowania, zapytaj co byłoby dla nich ciekawe. Nie narzucaj się, ale przedstaw swojego rzecznika prasowego jako wartościowe źródło wiarygodnych informacji i ekspertów jako osoby, które przy najbliższej okazji gotowe są zaoferować ciekawe i fachowe komentarze.

5. Mniejsze redakcje czasem mają za mało dziennikarzy do obsługi wszystkich wydarzeń. Pomóż im. Wyślij własną informację prasową, zdjęcie, materiał dźwiękowy lub filmowy.

6. Zadbaj o fachowe przeszkolenie medialne rzeczników prasowych i innych osób mających kontakty z dziennikarzami. Jasna, zwięzła i naturalnie brzmiąca wypowiedź zwiększa szansę ponownego udanego kontaktu.

Konkluzja

Aby zwiększyć prawdopodobieństwo zainteresowania dziennikarza drugi raz tym samym tematem, zadaj sobie pytania, które powstają w głowie dziennikarza/wydawcy/producenta? Kogo to obchodzi? Dlaczego jest to ważne? Ilu osób dotyczy?

Im większej liczby osób dotyczy to, co robisz, im bardziej wpływa to na ich życie, tym większe prawdopodobieństwo, że media dadzą Ci drugą szansę.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.33 MediaGapa - ocena artykułu: 4.33

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
0%
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
0%
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
0%
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Pressence Reporterzy Klient Internet Klienci Firma Dziennikarze Relations Prawda Informacja Twitter Szef Problem Google Praktycy Media Agencje Relacje Gapa Dziennikarz Gazeta Polska PRACOWNICY Tusk Public Komunikacja Wywiad Reporter Rzecznik Kaczyński



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Apologia, kategoria i antapologia
3. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
4. Bogusław Feliszek dla Baracka Obamy
5. Bezpieczna przystań, czyli empatia w komunikacji kryzysowej
6. Fałszywe informacje jak narkotyki
7. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
8. Opowieść o dwóch lustrach, czyli audyt wizerunku
9. 7 ćwiczeń przed wystąpieniem publicznym
10. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2019 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl