Bogusław Feliszek, 2009-08-27
"Znowu słuchamy radia"

Znowu słuchamy radia

Znowu słuchamy radia. Wiosną codziennie włączało radio 83% Polaków ankietowanych przez Radio Track. To 8 punktów procentowych więcej niż ubiegłej jesieni.

Radia słucha się łatwo. Prawie każdy telefon komórkowy i odtwarzacz mp3 jest wyposażony w odbiornik radiowy. Zwiększa się liczba stacji radiowych nadających w Internecie. Każdy może znaleźć coś dla siebie.

W telewizji tak dużo zależy od tego jak wyglądasz, jak siedzisz, jakie gesty wykonujesz, jaki masz makijaż. W radiu nie ma oślepiających świateł, irytujących uwag kierownika planu i nikt nie widzi worków pod oczami.

Radio nie ma konkurencji w porannych i popołudniowych godzinach jazdy do pracy i powrotu do domu. Słuchanie radia nie wyklucza wykonywania innych czynności - pracy biurowej, obsługiwania klientów czy pisania artykułów do bloga :-)

Radio jest medium intymnym, ale i towarzyskim. Tylko w radiu można tak osobiście i bezpośrednio zwracać się do słuchacza. Tylko w radiu tak mocno działa wyobraźnia. Wykorzystaj to do opowieści o swoim produkcie, usłudze lub nowej inicjatywie.

Co interesuje słuchacza

Jakich informacji oczekują słuchacze włączając radio? Nowych, ciekawych i konkretnych. Nikt nie chce "odgrzewanych kotletów". W cenie są tylko najnowsze fakty i odkrywcze komentarze, bo tylko takie treści zwiększają słuchalność, a to z kolei przyciąga reklamodawców. A konkretnie?

Oto co interesuje słuchaczy:

1. Wydarzenia. Słuchacze podgłaśniają radio kiedy słyszą zapowiedź ciekawej wiadomości. Wojna, wybory, epidemia, katastrofy naturalne, zmiany kursów akcji na giełdzie, wypadki komunikacyjne, rekordy sportowe. Spróbuj połączyć wydarzenia z czołówek gazet ze swoją firmą lub branżą.

2. Przełomy w medycynie. Nowe lekarstwa, odkrycia medyczne, kontrowersyjne wyniki z badań (co jest zdrowsze - kawa czy herbata, masło czy margaryna?). Zainteresowanie konkretnymi tematami wzrasta okresowo z okazji ważnej akcji zdrowotnej lub kampanii społecznej "Miesiąc/Tydzień/Dzień Walki z..." (na przykład, wrzesień Ogólnopolski Miesiąc Walki z Niedosłuchem, 19-26 stycznia 2009 - Tydzień Walki z Rakiem Szyjki Macicy, 14 listopada - Światowy Dzień Walki z Cukrzycą).

3. Trendy konsumenckie. Słuchaczy interesują informacje o zmianach w gospodarce, trendach inwestycyjnych. Przygotuj najnowsze dane dotyczące Twojej branży, ale bez nachalnej autoreklamy.

4. Nowinki techniczne. Czytasz Smart24? Ludzie szukają informacji o nowoczesnych produktach i usługach, ale chcą też wiedzieć jak one mogą ułatwić im życie, zaoszczędzić czas czy poprawić komfort życia. Proste wyjaśnienie jak rozwiązać skomplikowany i dokuczliwy problem otwiera drzwi do radiowego studia.

5. Raporty z badań. Są takie momenty, kiedy zmieniamy nasze postrzeganie świata, hierarchię wartości i styl życia. Masz taki raport, którego wyniki mogą wywołać zmianę zachowania? Jesteś w stanie w wywiadzie radiowym zmobilizować słuchaczy do zbierania podpisów pod petycją do rządu, uchwalenia nowej ustawy, zmiany prawa? Jeżeli stacja radiowa dostrzeże w tym interes dla siebie, na pewno Ci pomoże.

6. Celebryci. Słowo "celebryt" nie jest synonimem gwiazdy, sławy, idola, autorytetu. Zgodnie z definicją Daniela Boorstina z 1961 roku celebryt to osoba, która jest znana z tego, że jest znana. Muzycy, piosenkarze, aktorzy, sportowcy, pisarze, dziennikarze. Opowieści o ich karierze, życiu osobistym cieszą się dużym zainteresowaniem. Wizyta w radiowym studiu znanej gwiazdy zawsze podnosi słupki słuchalności. Teraz wyobraź sobie, że ta gwiazda powie o Tobie coś miłego :-)

7. Ciekawostki. "Wiesz, że...?" lub "Słyszałeś, że...?" Zauważyłeś coś dziwnego w swej branży? Odkryłeś jakąś fascynującą prawidłowość? To może być hit! Radio uwielbia sytuacje kiedy słuchacze przerywają pracę i zaczynają słuchać naprawdę uważnie.

Zaproszenie do radia

Jeżeli otrzymałeś propozycję wystąpienia w audycji radiowej zanim powiesz TAK, przeczytaj kilka porad doświadczonego radiowca:

  • Nie odrzucaj zaproszenia do lokalnego radia tylko dlatego, że nie ma profilu znanej gazety czy popularnej stacji telewizyjnej.
  • Tylko tchórz nie przyjmuje zaproszenia od dziennikarza znanego z agresywnych pytań.
  • Nie ma agresywnych dziennikarzy, tylko źle przygotowani goście.
  • Jeżeli masz do wyboru wywiad "na żywo" lub nagrany, zawsze wybieraj rozmowę "na żywo".
  • Ćwicz wypowiedzi nagrywając siebie na dyktafon. Nie wyślesz do druku firmowego folderu przez sprawdzenia ortografii, składni i stylu. Dlaczego masz "wysłać" słuchaczom programu komunikat bez sprawdzenia i korekty? Ćwicz i poprawiaj. Występ w radiu ma być premierą, nie próbą generalną.
  • Zakładaj, że mikrofon zawsze jest włączony. Jeżeli udzielasz wywiadu przez telefon przyjmij, że wszystko co powiesz może być wykorzystane.
  • Zastanów się kto będzie słuchać radia w czasie wywiadu i napisz trzy kluczowe przekazy.
  • Połóż przed sobą kartkę z trzema najważniejszymi myślami, ale nie odczytuj ich słowo po słowie.
  • Postaw na stole szklankę z wodą.
  • Zapytaj realizatora dźwięku jak masz siedzieć przed mikrofonem. Są mikrofony, które musisz praktycznie dotykać wargami w czasie mówienia. Inne wymagają zachowania 15 cm odstępu.
  • Jeżeli chcesz powiedzieć coś głośniej, oddal się na chwilę o kolejne 15 cm od mikrofonu. Nikt nie lubi jak mu się krzyczy prosto do ucha.
  • Ustawiając poziom głośności przez wywiadem realizator poprosi Cię o kilka słów na próbę. "Proszę policzyć do trzech". "Zamiast tego powiedz, "Dzień dobry, nazywam się [imię i nazwisko] i kiedy tylko mogę z przyjemnością słucham porannego programu [nazwa stacji]." Będzie to miła niespodzianka dla realizatora. A jeśli się spodoba, radiowy marketing może wykorzystać te słowa do promocji stacji.
  • SŁUCHAJ, naprawdę słuchaj tego co mówi dziennikarz.
  • Przedstaw trzy najważniejsze punkty od razu w pierwszym zdaniu bez względu na pytanie.
  • Jeżeli bierzesz udział w godzinnej audycji, pamiętaj, że publiczność zmienia się średnio co kwadrans. Powtarzaj więc z taką częstotliwością kluczowe komunikaty.
  • Nie przejmuj się kto zadzwoni do programu "na żywo". Nie masz na to wpływu.
  • Słuchacze dzwoniący do programu i dziennikarze radiowi mogą zachowywać się agresywnie, ale w głębi duszy są tchórzliwi i nie będą Cię prześladować po programie.
  • Niektórzy słuchacze mogą być wyjątkowo nieprzyjemni, ale nikt nie może zmusić Cię do agresywnego zachowania czy powiedzenia jednego słowa za dużo.
  • Sarkazm nie sprawdza się w radiu.
  • Nie mów za szybko. W radiu masz do dyspozycji tylko słowa, więc postaraj się, żeby wszystko co powiesz dotarło do słuchacza.
  • Niektórzy wytrawni dziennikarze polityczni lubią "zmiękczyć" gościa przed programem dobrymi manierami. Uśmiechają się i są uprzejmi. Po włączeniu czerwonego światła nagle zamieniają się w "agresywne bestie". Taką mają metodę pracy. Pokaż, że nie robi to na Tobie żadnego wrażenia. Jeden z moich klientów pokazał rozbrykanej dziennikarce język i puścił do niej oko. To był widok :-)
  • Nigdy nie pozwól, żeby dziennikarz poczuł strach lub niepewność w Twoim głosie.
  • Jeżeli dziennikarz ostro Ciebie atakuje, przybliż się do niego na chwilę i spójrz mu prosto w oczy. To go ostudzi na chwilę.
  • Nie proś o kopię nagrania wywiadu. Zadbaj o nią sam.
  • Przyjdź do studia z własnym nośnikiem i poproś realizatora o nagranie wywiadu. Nie zapomnij zabrać nagrania przy wyjściu.
  • Nie wychodź ze studia zanim dziennikarz Ci na to nie pozwoli.
  • Zawsze kiedy wsiadasz do samochodu posłuchaj przez 5 minut o czym się mówi w eterze. Jak byś to krótko skomentował?

Konkluzja

Radio jest medium osobistym i emocjonalnym. Trzeba w nim mówić jak do przyjaciela, używając przystępnego i potocznego języka. Nie może to być wykład uniwersytecki. Raczej konwersacja z dobrym znajomym. I nawet nie myśl o odczytywaniu notatek. Słuchacze wyczują to w kilka sekund i pomyślą, że bez kartki nie masz nic do powiedzenia.

Mów w radiu jak do znajomego i zdobędziesz nowego przyjaciela - tysiące ludzi słuchających Twego głosu.