Bogusław Feliszek, 2009-12-31
"20 noworocznych postanowień i jedno rezerwowe"

Przepełnieni optymistycznym duchem Nowego Roku chętnie podejmujemy cenne i ambitne postanowienia, o których zapominamy już po kilkunastu dniach.

Ale wcale tak być nie musi. Jeżeli Twoje postanowienia wpiszesz do strategicznego planu public relations, łatwiej będzie do nich wracać przez cały rok, czyli przez 365 dni.

Oto moje postanowienia na 2010 rok:

1. Postanawiam więcej słuchać niż mówić.

2. Postanawiam słuchać z zamkniętymi ustami.

3. Postanawiam nie kończyć zdań za moich rozmówców.

4. Postanawiam słuchać także tego o czym się nie mówi.

5. Postanawiam nie poruszać wątków osobistych w rozmowach biznesowych.

6. Postanawiam częściej korzystać z pauzy w rozmowie; cisza jest silniejsza od słów.

7. Postanawiam nie pisać na klawiaturze komputera podczas rozmowy telefonicznej.

8. Postanawiam odbywać wszystkie ważne spotkania i rozmowy telefoniczne przed południem, z wyjątkiem sytuacji kryzysowych.

9. Postanawiam rozwiązywać konflikty bez pomocy technologii; spotkanie w cztery oczy lub rozmowa telefoniczna pomaga wyjaśniać rozbieżności polubownie i szybko.

10. Postanawiam ograniczyć używanie "pustych" słów, na przykład, "szczerze", "otwarcie", "naprawdę", "istotnie", "faktycznie", "rzeczywiście", gdyż niczego nie wnoszą do rozmowy.

11. Postanawiam odpowiadać na niestosowne komentarze za pomocą trzech słów, "To ciekawa uwaga." Potem uśmiech. Taka neutralna reakcja spokojnie kończy każdą krępującą konwersację.

12. Postanawiam poświęcić więcej czasu na badanie i poznanie nowych możliwości Web 2.0.

13. Postanawiam, że w kontaktach z mediami dla moich klientów więcej będę dbać o ich jakość, nie ilość.

14. Postanawiam nie wysyłać blogerom informacji prasowych; zamiast tego będę prowadził z nimi konwersacje.

15. Postanawiam wydzielić w tygodniu trzy godziny na eksperymenty, badania i testowanie kreatywnych pomysłów PR.

16. Postanawiam jeszcze raz przemyśleć czym różnią się informacje prasowe z 2000 roku od tych pisanych w 2010 roku.

17. Postanawiam nie angażować się w serwisach społecznościowych bez określenia moich grup docelowych, celów, metod pomiaru i definicji sukcesu.

18. Postanawiam więcej czasu spędzać na sprawdzanie czym zajmuje się moja konkurencja; dzięki temu będę wiedzieć co robić, żeby wyprzedzać ją nie o jeden, ale dwa kroki.

19. Postanawiam codziennie aktywnie słuchać tego, co mówią klienci, konsumenci, dziennikarze, blogerzy; słuchanie prowadzi do pytań, pytania zachęcają do rozmowy, rozmowy rozwijają relacje.

20. Postanawiam przeprowadzić audyt marki Pressence Public Relations, branży public relations, konkurencji oraz aktualnych trendów w serwisach społecznościowych, uwzględniający silne i słabe strony, szanse i zagrożenia (analiza SWOT).

PR - Postanowienie Rezerwowe:

21. Postanawiam nie być niewolnikiem swoich noworocznych postanowień; w trakcie roku będę je zmieniać i dopasowywać do potrzeb.