Bogusław Feliszek, 2008-01-21
"Polityk w mediach"

Polityk w mediach

Przygotowujesz się do kampanii wyborczej i zależy Ci na dobrych relacjach z mediami.

Kiedy jesteś zaproszona do studia, aby udzielić wywiadu, staraj się unikać 10 podstawowych błędów, których popełnienie może zniechęcić dziennikarza do ponownego zaproszenia przed mikrofon.

Moje uwagi dotyczą zachowania wobec prowadzącego wywiad dziennikarza jak i producenta audycji.

Błąd 1: Brak listy tematów, w których jesteś/czujesz się ekspertem. Taką listę można wysłać pocztą lub umieścić na witrynie WWW.

Dziennikarze codziennie rozmawiają z wieloma osobami, a to oznacza, że muszą do tych wywiadów się przygotować. To wymaga czasu. Kiedy dostarczasz listę tematów/pytań, ułatwiasz im życie. Czy skorzystają z Twojej sugestii to już inna kwestia.

Przy okazji... Dziennikarz poczuje się lepiej jeżeli pozwolisz mu wykazać się fachową wiedzą. Każdy chce wyglądać na osobę, która wie o czym mówi. Dziennikarz też, nawet jeśli jest inaczej :-)

Błąd 2: Przygotowanie listy pytań bez opracowania i przećwiczenia odpowiedzi.

To grzech śmiertelny. Słuchacze od razu to wychwycą i możesz mi wierzyć dziennikarz też długo to będzie pamiętać.

Błąd 3: Brak przygotowania notatki biograficznej. Kim jesteś? Gdzie studiowałaś? Gdzie pracowałaś? Co robisz?

Błąd 3a: Przygotowanie notatki biograficznej z błędami rzeczowymi i najeżonej nieistotnymi danymi. Kto ma czas to wszystko przeczytać?

Błąd 4: Ciągłe wspominanie podczas wywiadu o swoich sukcesach. Żaden dziennikarz nie będzie miał nic przeciwko wzmiance o załatwieniu ważnego problemu, ale częste powracanie do tego zrujnuje Twoją reputację.

Błąd 5: Rozpoczynanie odpowiedzi zanim dziennikarz skończy pytanie.

Po pierwsze, to po prostu niegrzeczne. Po drugie, zanim dziennikarz nie zakończy pytania nie wiesz na pewno do czego zmierza. To prawda, że dziennikarz też czasem tego nie wie, ale to on jest gospodarzem i to on prowadzi rozmowę. Po trzecie, słuchacze czują się zagubieni, bo nie wiedzą o co w rozmowie chodzi. Taki "dysonans poznawczy" utrudnia skupienie się na treści rozmowy.

Błąd 6: Wykorzystanie długiej historii zaczerpniętej z przemówienia/ wystąpienia publicznego i przedstawienie jej na antenie.

Radio to medium, w którym króluje rozmowa, nie prezentacja. Historie, które sprawdzają się podczas seminarium lub wykładu blado wypadają w eterze.

Błąd 7: Zadawanie prowadzącemu zaskakujących pytań.

Wiem, że chciałabyś, żeby dziennikarz dokładnie słuchał tego, co mówisz. Prawda jest taka, że uwaga dziennikarza bywa rozproszona przez to, co dzieje się w studiu i to, co widać przez szybę w reżyserce. Dziennikarz może czuć się zakłopotany pytaniem, na które nie jest w stanie od razu odpowiedzieć. To zakłopotanie może udzielić się słuchaczom.

Błąd 8: Powtarzanie, "Jak już wcześniej mówiłam..." lub coś w tym stylu kiedy dziennikarz pyta o coś na co już - jak sądzisz - wcześniej odpowiedziałaś. To tak jakbyś powiedziała, "To szczyt głupoty pytać o to ponownie". Po prostu, odpowiedz grzecznie używając innych słów.

Błąd 9: Zwracanie się do dziennikarza po imieniu w każdej odpowiedzi. Słuchacze mają wrażenie, że podsłuchują towarzyską pogawędkę i nie oni są najważniejsi. Trzykrotne wymienienie imienia dziennikarza podczas wywiadu (początek, środek i koniec) jest jak najbardziej na miejscu. Robienie tego częściej brzmi dziwnie.

Błąd 10: Zapomnienie o wysłaniu odręcznego podziękowania za wywiad. To zawsze robi *ogromne* wrażenie, bo bardzo mało osób o tym pamięta. E-mail z podziękowaniem jest lepszy od niczego, ale nic nie zastąpi kartki wysłanej tradycyjną pocztą.

Wyciągnij z tego wnioski i będziesz postrzegana jako miła, atrakcyjna i wartościowa rozmówczyni. Wywiady, których udzielisz przyniosą korzyści większe od najlepszej reklamy, a szef zespołu medialnego Ciebie deleguje do udziału w kolejnej ważnej debacie w radiu lub w telewizji.