Bogusław Feliszek, 2011-02-14
"Prawnik w public relations"

Prawnik w public relations

Czy jako praktyk public relations z powodzeniem współpracujesz z prawnikami? Nie krzyw się, tylko powiedz prawdę. Całą prawdę :-)

Trudno wyobrazić sobie skutecznie pracujący zespół zarządzania sytuacją kryzysową bez prawników. Prawnicy lubią mówić. To czasem denerwuje. Szczególnie kiedy jako specjalista PR uważasz, że ich przekaz jest z gruntu szkodliwy.

Jeśli jednak Twoja porada nie ma mocy przekonywania takiej jaką mają prawnicy, lepiej zagryź wargi i milcz. Przyjrzyj się jak pracują i ucz się od nich. Ucz się szybko.

Doświadczeni praktycy public relations doradzają: mów wszystko co wiesz i mów szybko. Ja dodam jeszcze - powiedz to sam.

Niezwykle skuteczna jest też metoda udostępnienia z wyprzedzeniem wszystkich informacji jednej wybranej redakcji. Przypomina to oczkowanie roślin - media są przygotowane na nową ważną informację - dobrą lub złą.

Korzyści z prawnika w kryzysie

Co mogą wnieść prawnicy do zespołu zarządzania kryzysem? Prawnicy mogą:

1. przedstawić optymalny standard zachowania się organizacji. Nawet najwyższy standard może mieć swoje ograniczenia. Na przykład, kilka lat temu przedstawienie optymalnego standardu było istotnym aspektem zachowania się niemieckich firm oskarżanych o wykorzystywanie bezpłatnej siły roboczej w czasie drugiej wojny światowej.

2. ocenić wszystkie aspekty problemu. Im szerszy obraz, tym lepiej. Spojrzenie z dystansu i w szerszym kontekście chroni przed szybkimi, ale nieskutecznymi rozwiązaniami.

3. doradzić jak bronić atakowane osoby. Trudno ukryć bankructwo firmy, ale należy bronić ludzi, których nazwiska pojawiają się w mediach.

4. opracować przejrzysty i realistyczny harmonogram przekazywania ważnych faktów. Skomplikowane problemy łatwiej zrozumieć kiedy objaśnia się je po kolei i jest to rozłożone czasie. Idealny proces polega na przedstawieniu najważniejszych faktów i dodawaniu z czasem kolejnych elementów.

5. wspomagać (nie sabotować) działania public relations. Antagonizm pomiędzy działami prawnym i public relations prowadzi do wzajemnej destrukcji.

6. przyjąć za pewnik, że cała prawda ujrzy światło dzienne. W głośnej sprawie trudno liczyć na ukrycie czegokolwiek. Konkurencyjne media czując zainteresowanie opinii publicznej zrobią wszystko (i jeszcze więcej), żeby sprawdzić wszystkie plotki i pogłoski. Dodajmy do tego finansowe premie, które bardzo mobilizują prawników opozycji.

Korzyści ze współpracy

Praktycy public relations są skazani na współpracę z prawnikami w czasie zarządzania kryzysem. Bez względu na indywidualne preferencje obydwu stron warto zadać sobie kilka pytań:

1. Czy spory kompetencyjne i wzajemne oskarżenia pomiędzy działami public relations i prawnym jest efektywną strategią komunikacyjną?

2. Czego naprawdę potrzebuje szef organizacji od działów public relations i prawnego kiedy wybuchnie kryzys?

3. Ile naprawdę musi wiedzieć specjalista public relations o sprawach prawnych, żeby skutecznie doradzać w sytuacjach kryzysowych związanych ze sprawami w sądzie lub sprawach grożących powództwem sądowym?

4. Kiedy ważniejszy jest aspekt public relations i kiedy aspekt prawny? Od czego to zależy? Jak zdobyć przewagę? Jak ją można stracić?

5. Czy w czasie zarządzania kryzysem można pozwolić sobie na nieformalne przecieki do mediów? Jaki to ma skutki prawne? Jakie może mieć?

Korzyści ze znajomości prawa

Prawnicy - tak jak dziennikarze - nie mogą być jednocześnie praktykami public relations. Nie pozwalają na to kodeksy etyczne tych profesji.

Jeśli jako praktyk public relations chcesz poznać więcej prawnych aspektów zarządzania kryzysem warto skorzystać z kilku praktycznych porad:

1. Ucz się prawa. Zapisz się na kurs prawniczy.

2. Odwiedź sąd. Obserwuj pracę sędziego, adwokata i prokuratora.

3. Spróbuj zostać ławnikiem.

4. Poznaj procedury procesowe.

5. Zapoznaj się z prawnikami, którzy mogą zostać Twoimi mentorami.

6. Czytaj czasopisma prawnicze. Zamów subskrypcję czasopism dla prawników. Zaprenumeruj elektroniczne biuletyny cenionych kancelarii prawnych.

7. Poznaj prawników, których szanuje Twój szef lub klient.

8. Nie słuchaj dowcipów o prawnikach i skup się na faktach.

9. Wcielaj się w różne role. Wybierz sprawę i wyobraź sobie, że reprezentujesz jedną ze stron. Opracuj argumenty i strategię. Potem przejdź na stronę przeciwną. Będzie Ci łatwiej, bo wiesz co planuje przeciwnik :-)

10. Myśl jak prawnik. Ćwicz się w prawniczym myśleniu, ale stale pamiętaj w urokach strategicznego myślenia praktyków PR, którzy wiedzą, że zwycięstwo w sądzie to tylko połowa wygranej.

Konkluzja

Niemal każdy prawnik może być dobrym praktykiem public relations. Niestety jest prawie niemożliwe zrobienie z najlepszego specjalisty PR dobrego prawnika (przynajmniej bez stosownej edukacji prawniczej).

Coraz więcej prawników będzie wchodzić w świat public relations. Ale tak jak wykształcenie i doświadczenie dziennikarskie nie wystarczą do zostania specjalistą public relations, tak trudno mówić o pomyślnym przejściu ze świata prawa do krainy PR.

Prawnik może się mylić. Bo wie jak to wytłumaczyć. Ty jako praktyk public relations nie masz tego przywileju. No, chyba, że go sobie wywalczysz w sądzie :-)