Bogusław Feliszek, 2011-05-16
"Nie wystarczy mówić prawdę"

Nie wystarczy mówić prawdę

Nie wystarczy mówić prawdę. Musisz opowiedzieć jej najciekawszą część.

Zostań autorem najciekawszego artykułu o Twoim życiu. Zostań jednym z najchętniej cytowanych ekspertów. Zostań osobą, o której pracy, osiągnięciach, sukcesach, pasjach, zainteresowaniach wszyscy opowiadają.

Zacznij od przedstawienia sympatycznego wydarzenia, sprzecznych statystyk, optymistycznego i pesymistycznego scenariusza, dramatycznego wydarzenia, szczerego komplementu, wspaniałej szansy i zatrważającego niebezpieczeństwa lub opinii szanowanego lidera.

Podaj więcej szczegółów. Tak jak obierasz cebulę oddziel od Twojej historii wszystkie uogólnienia, które i tak wszyscy dobrze znamy. Postaraj się dotrzeć do sedna sprawy i tego, co w Twojej historii jest istotne i wyjątkowe.

Dlaczego tylko Bill Gates i Maryla Rodowicz mają kreować najbardziej sugestywne obrazy naszego życia?

Za śmiesznie małe pieniądze Twoja historia może obiec cały świat i powrócić do Ciebie w postaci na przykład komentarza usłyszanego na stacji benzynowej lub smsa od kolegi. To przecież takie ludzkie przyglądać się i przysłuchiwać się wszystkiemu co ciekawe.

Sens życia

Kto opisuje sens Twojego życia? Ci, którzy najciekawiej o nim opowiadają.

Ten, kto w najbardziej sugestywny sposób opisze Ciebie i to, co robisz, automatycznie narzuci ten styl myślenia całemu otoczeniu i nada ton dyskusjom.

Jak opisujesz swoich znajomych, przyjaciół, krytyków i sprawy, które są Ci bliskie? Co o nich mówisz?

Słowa, których używasz stanowią *werbalne ubranie*, które nosisz całe życie. Jeżeli opis kogoś innego jest bardziej przekonujący od Twojej *kreacji*, ludzie przyswoją sobie właśnie jego – a nie Twoje – słowa. Będą powtarzać jego słowa o Tobie i Twoim życiu.

Czy w szkole miałeś przezwisko, którego nienawidziłeś? Kto je wymyślił? Dlaczego? Czy odnosiło się do jakiegoś kłopotliwego wydarzenia?

Na pewno zauważyłeś, że w naszej pamięci dłużej pozostają wspomnienia o rzeczach dramatycznych i przykrych. Zabawne przejęzyczenie jest dłużej pamiętane od wyszukanego komplementu. Mylę się? Co zapamiętałeś z wczoraj, zeszłego tygodnia, ubiegłego roku, sprzed dziesięciu lat, z dzieciństwa?

Wydarzenia z Twojego życia i te, o których słyszałeś tworzą główny wątek życia, budują historię tego, co zobaczyłeś i jak się wtedy zachowałeś. Jeżeli zmienisz siebie, zmienisz także Twój świat. Zacznij opisywać go bardziej żywymi kolorami. Czy może być coś piękniejszego od kolorowego obrazu?

Podglądane historie

Wszyscy jesteśmy urodzonymi podglądaczami. Przysłuchujemy się i przyglądamy się otoczeniu z wielu kierunków. W anonimowym i przeładowanym reklamami świecie tęsknimy za słowami obrazami, które przykuwają naszą uwagę jak uśmiech dziecka, merdający ogonem szczeniak lub zaskakujący, zabawny, szokujący komentarz.

Poszukujemy historii, które przybliżą do nas innych ludzi, sprawią, że poczujemy się mniej samotni i dadzą nam lepszą wiedzę o świecie.

Dlatego właśnie tak często przekazujemy znajomym elektroniczne listy z żartami, śmiesznymi zdjęciami i powiedzeniami. Dlatego często o tym opowiadamy znajomym.

Najbardziej udane kampanie promocyjne to nie te, które widzieliśmy, ale te, o których nam ktoś opowiedział. Wszyscy je *widzieli*, ponieważ ktoś im o nich opowiedział.

Chcesz być autorem takiej historii? Zacznij o tego, co znasz najlepiej, czyli od ... siebie. Co chcesz, żeby ludzie mówili o Tobie? Na czym Ci najbardziej zależy? Jakie chcesz pozostawić wrażenie po wyjściu z prezentacji, przyjęcia lub rodzinnego spotkania?

Zostań autorem kolejnych rozdziałów Twojego życia.