Bogusław Feliszek, 2014-01-07
"Dlaczego warto robić audyt medialny"

Dlaczego warto robić audyt medialny

Praktycy PR dużo czasu i energii poświęcają planowaniu (burze mózgów, opracowanie strategii, przygotowanie kampanii public relations), ale zbyt często zapominają o tym, żeby sprawdzić czy osiągają cząstkowe cele i zmierzają we właściwym kierunku zgodnie z harmonogramem.

Na coraz bardziej zatłoczonym i hałaśliwym rynku komunikacji marketingowej – także w tym roku – niezmiernie ważny jest stały monitoring postępu działań PR oraz analiza czy wybrane taktyki i metody umożliwiają osiągnięcie celów.

W Pressence Public Relations jednym z naszych ulubionych narzędzi pomiaru efektywności celów medialnych jest audyt medialny. Przeprowadzany raz lub dwa razy w roku (w czerwcu i grudniu) służy zebraniu i analizie informacji o tym co i jak media mówią i piszą o kliencie i jak to wpływa na realizację strategicznych celów.

Oto jakie informacje nas najbardziej interesują w audycie medialnym:

1. Rynki i konkretne media, które mówiły i pisały o naszym kliencie – czy nasze przekazy docierają do właściwych grup docelowych?

2. Zasięg i wydźwięk przedstawionych materiałów – jaki jest ton relacji w mediach? Czy jest przychylny klientowi? Czy klient jest głównym bohaterem relacji? Czy pojawiają się jakieś ilustracje (zdjęcie, grafika, wykres)?

3. Wykorzystanie w relacjach kluczowych przekazów – czy dziennikarze uwzględnili kluczowe przekazy klienta i czy budują one jego spójny i zrozumiały obraz w mediach?

4. Wykorzystanie wypowiedzi rzecznika prasowego – czy klient pojawia się w nich jako lider branży?

5. Ile uwagi media poświęcają klientowi w porównaniu do tego, co mówią i piszą o konkurencji?

Eksplozja serwisów społecznościowych zmusiła nas w ostatnich latach do wzięcia pod uwagę także nowe czynniki. Narzędzia analityczne umożliwiają pomiary takich elementów jak ekspozycja, zaangażowanie i działanie. Na przykład ile osób kliknęło odsyłacz do konkretnego artykułu o kliencie? Ile osób skomentowało ten tekst i ile go przekazało innym użytkownikom? Czy po kliknięciu artykułu czytelnicy odwiedzili firmową stronę WWW klienta? Które podstrony jeszcze zobaczyli? Jak takie działania wpłynęły na popularność witryny w Internecie?

Konkluzja

Audyt medialny to proces pracochłonny, ale po zebraniu i analizie wszystkich istotnych danych wiemy, które działania przyniosły oczekiwane efekty, a które należy skorygować. Bez regularnego audytu nie wiemy czy osiągamy nasze cele i ile nas to kosztuje.

Jak często przeprowadzasz audyt medialny w swojej organizacji? Dlaczego warto to robić? Napisz o tym w komentarzu.