Bogusław Feliszek, 2014-03-22
"Jak budować kluczowe komunikaty"

Jak budować kluczowe komunikaty

Gdyby ktoś teraz poprosił, żebyś w dwóch lub trzech zdaniach opowiedział co robi Twoja firma, wiedziałbyś co powiedzieć? Nie jesteś jedyny, który ma taki kłopot.

Ale jak wyobrażasz sobie skuteczną komunikację z klientami, dziennikarzami i opinią publiczną bez umiejętności tworzenia jasnych, konkretnych i przekonujących przekazów?

Dlatego właśnie Pressence Public Relations prowadzi dla swoich klientów szkolenia medialne.

Bez wiedzy jak się przygotować do wywiadu, jak budować kluczowe przekazy i jak odpowiadać na pytania każdy kontakt z reporterem może zakończyć się w najlepszym przypadku niemiłym rozczarowaniem, w najgorszym – medialną katastrofą.

Krótko, jasno i na temat

Ekspert medialny uczy jak przygotować i wykorzystać kluczowe komunikaty – krótkie, sugestywne i atrakcyjne dla mediów przekazy o tym, co robi Twoja firma. Treść i forma tych komunikatów zmienia się zależnie od odbiorców. To, co powiesz reporterowi lokalnej gazety będzie się różnić od przekazów dla inwestorów lub liderów opinii.

Najlepsze medialne przekazy są krótkie – nie więcej niż trzy zdania. Są zbudowane z prostych słów opowiadających o tym, co robisz i dlaczego jest to ważne dla konkretnej grupy odbiorców. Dużo w nich porównań i przykładów utrwalających główną myśl.

Zbyt długiej listy nikt nie zapamięta. Wybierz tylko najbardziej aktualne i najciekawsze informacje. Na czym Ci dzisiaj najbardziej zależy? Co dziennikarze i konsumenci powinni wiedzieć o Twojej firmie i jej produktach i/lub usługach? Czego od nich oczekujesz? Streść to w trzech kluczowych punktach. Dodaj mocne argumenty i jasne przykłady tłumaczące dlaczego są ważne.

To może być wykres pokazujący wzrost liczby klientów w zeszłym roku. Może to być informacja o nowym oprogramowaniu usprawniającym obsługę klientów. Może opatentowanie wynalazku, który rozwiąże dotkliwy problem.

Treść i forma

Po wyborze trzech komunikatów pomyśl jak je dopasować treścią i formą do konkretnych sytuacji (na przykład wywiad radiowy, prezentacja biznesowa, konferencja branżowa) i grup odbiorców (na przykład dziennikarze, inwestorzy, politycy).

Zacznij od krótkiego przypomnienia misji. Jakie komunikaty przekażesz pracownikom? Co powiesz mediom? Co inwestorom lub potencjalnym klientom? W wywiadzie telewizyjnym lub wystąpieniu publicznym? Prosty język pomaga dopasować przekaz do każdej sytuacji.

Pamiętaj, że na zebraniach z pracownikami lub w wywiadach telewizyjnych "na żywo" będziesz musiał odpowiadać na pytania. Jakie to mogą być pytania? Jak połączyć odpowiedzi z Twoimi kluczowymi przekazami?

Przećwicz wszystko na głos kilka razy ze stoperem w dłoni. Nagraj wypowiedzi na video. Wyrzuć najsłabsze argumenty i najmniej przekonujące przykłady. Skróć odpowiedzi i popraw błędy.

Jeżeli nadal nie jesteś zadowolony z efektu, poproś o pomoc doświadczonego trenera medialnego. Jeśli nauczysz się budować kluczowe komunikaty, Twoje kontakty z mediami będą mniej stresujące i bardziej skuteczne.