Bogusław Feliszek, 2014-10-01 |
"Cztery korzyści ze szkolenia medialnego" |
"To teraz uczy pan medialnych sztuczek i tego jak unikać odpowiedzi na pytania!" Niezbyt spodobała mi się ta definicja szkolenia medialnego. Zawsze ceniłem sobie zdanie mojego byłego szefa w radiu i taka opinia na chwilę zepsuła mi humor. Jako reporter przez ponad 10 lat robiłem wywiady z ekspertami, którzy mimo rozległej i głębokiej wiedzy, nie potrafili krótko, jasno i ciekawie odpowiadać na moje pytania. Przychodzili do studia jak do sali wykładowej, nieprzygotowani do zwięzłych odpowiedzi na dociekliwe, ale oczywiste – moim zdaniem – pytania. Tylko nieliczni mówili językiem zrozumiałym dla przeciętnego odbiorcy. Dla osoby bez doświadczenia w udzielaniu wywiadów pierwsza rozmowa z reporterem może być bardzo trudna. Widok mikrofonu lub kamery oraz obecność w obcym miejscu często wywołuje duży stres. Rozwiązania nie trzeba szukać w książkach o lotach kosmicznych. Wystarczą ćwiczenia w realistycznych warunkach. Media mogą mówić o Tobie dobrze Jeśli Twojej firmie, organizacji lub instytucji zależy na tym, żeby mówiły o niej media, skuteczne szkolenie medialne zwiększy szansę, że będą mówiły dobrze. Oto cztery korzyści ze szkolenia medialnego: 1. Ciekawsza opowieść Pomyśl przez chwilę jak reporter. Kto jest ciekawszym rozmówcą? Ekspert, który przedstawia mnóstwo suchych faktów czy osoba, która opowie pasjonującą historię, w której znajdą się najważniejsze informacje o Twojej firmie w zrozumiałym kontekście? Reporter wysłucha tej opowieści do końca jeśli wiesz jak pracuje, co go interesuje i co chce osiągnąć. 2. Więcej tematów i kontaktów w mediach W wywiadzie nie chodzi tylko o odpowiedzi na pytania reportera. Dobry rozmówca dba o to, żeby jego odpowiedzi były ciekawsze od pytań. Jeśli rozumiesz sposób myślenia reportera, możesz skoncentrować się w odpowiedziach na tym, co go najbardziej interesuje. Możesz też przedstawić propozycje innych tematów lub umożliwić kontakt z innymi ekspertami. Dzięki takiemu podejściu możesz liczyć na więcej wywiadów i kontaktów z mediami. 3. Własny komentarz Najważniejszym – o ile nie jedynym – powodem do udzielenia wywiadu jest możliwość przekazania własnego komentarza. Dzięki mediom możesz szybko dotrzeć do swoich interesariuszy z ważnym przesłaniem – kluczowe komunikaty pomagają zapamiętać najważniejsze informacje. Dzięki szkoleniu rzecznik prasowy wie jak mówić, żeby reporter chciał wykorzystać kluczowe przesłanie w swojej relacji. 4. Kluczowe komunikaty Dzięki szkoleniu medialnemu jego uczestnicy zaczynają rozumieć siłę jasnych, zwięzłych i przekonujących przekazów. Czasem dochodzą też do wniosku, że komunikaty, które sami zatwierdzili do publikacji w mediach, nikogo nie interesują. Na szkoleniu uczą się budować informacje ważne dla ich interesariuszy. Rzecznik prasowy przekazujący reporterom aktualne, ciekawe i wartościowe informacje pomaga mediom budować pozytywny wizerunek Twojej firmy, organizacji lub instytucji. Konkluzja Szkolenie medialne nie uczy unikania odpowiedzi czy manipulowania dziennikarzami, ale dzielenia się wiedzą w sposób ciekawy, barwny i przede wszystkim zrozumiały. Dzięki dobrym szkoleniom medialnym eksperci potrafią lepiej przekazywać myśli na tematy, na których znają się najlepiej. Jakie jest Twoje zdanie o szkoleniach medialnych? Napisz o tym w komentarzu. |