Bogusław Feliszek, 2015-01-14
"Nie rezygnuj ze słodyczy, czyli najważniejsza cecha specjalisty PR w 2015 roku"

Nie rezygnuj ze słodyczy, czyli najważniejsza cecha dobrego specjalisty PR w 2015 roku

Postanowienia noworoczne. Są jak co roku, ale jakby ich nie było. Dużo się o nich mówi, ale niewiele widać.

Co chcesz zmienić w swoim życiu w tym roku? Zrezygnować ze słodyczy? Rzucić palenie tytoniu? Mniej krzyczeć? Częściej chodzić na basen? Regularnie jeść obiad? Zapisać się na kurs chińskiego?

Jak ma wyglądać Twój dzień pracy w PR? Jaśniejsze przekazy? Krótsze prezentacje? Więcej wywiadów w mediach?

Nie ma złej pory na dobre decyzje, ale wyjątkowa magia świeżości Nowego Roku zachęca do najśmielszych wyzwań.

Moim zdaniem, najważniejszą cechą dobrego specjalisty PR w tym roku jest to, żeby dawać więcej niż się bierze – zwyczaj szczególnie ważny dla tych, którzy mają ambicję bycia liderami w tym, co robią.

Tak, tak. Lepiej dawać czekoladki niż jeść :-)

Dawanie przez cały rok

Jeżeli nie jesteś zatwardziałym harpagonem, na pewno doświadczyłeś radości z ofiarowania komuś prezentu na Święta – tym większej, im większe wywołałeś zaskoczenie.

Robienie prezentów na Boże Narodzenie jest łatwe. Ale co powiesz na wydłużenie tego pięknego zwyczaju na więcej miesięcy?

Dlaczego masz dawać więcej niż otrzymujesz?

Oto cztery korzyści:

1. Podziękowanie za pomoc

Nikt nie osiągnął tego, co ma wyłącznie dzięki własnej pracy. Każdy komuś coś zawdzięcza – rodzinie, znajomym, przyjaciołom klientom, itp. Dając, odwdzięczamy się za pomoc.

2. Skupienie się na potrzebach ludzi

Kiedy skupiasz się na dawaniu zaczynasz myśleć więcej o innych niż o sobie, na przykład zastanawiasz się nad ich potrzebami. Jesteś mniej samolubny i bardziej otwarty na budowanie prawdziwych relacji z pracownikami, klientami, dziennikarzami, itd.

3. Wzmocnienie cech lidera

Dawanie jest aktem intencjonalnym – nie dajemy przez przypadek. Musimy zdecydować co, kiedy, komu i jak ofiarować. Takie podejście wzmacnia cechy dobrego lidera.

4. Nowa jakość w relacjach między ludźmi

Jak wyglądałby świat gdyby w tym roku każdy dawał więcej niż brał? Jak zmieniłyby się relacje między agencjami PR a ich klientami? Między specjalistami PR a dziennikarzami?

Dobra zmiana zmienia ludzi na lepsze. Trudno przez cały czas tylko brać – zdrowy instynkt podpowiada, że trzeba się jakoś zrewanżować. Jeden dobry gest wywołuje kolejny.

Im więcej dostajesz, tym więcej chcesz dawać. Z czasem zmieniają się nie tylko ludzie, ale coraz większe grupy – powoli zmienia się całe społeczeństwo.

Dawanie i bycie liderem PR

Jeżeli skupisz się na dawaniu, zbudujesz wokół siebie pozytywny zespół, który będzie przyciągał więcej wartościowych ludzi.

Trzy pytania zanim zaczniesz dawać więcej:

1. Co otrzymałeś?

Spójrz na swoje życie – prywatne oraz zawodowe – i zrób rachunek zysków. Nawet ci, którzy odnieśli dużo porażek w PR znajdą jakieś pozytywne doświadczenia.

2. Co masz?

Zastanów się jakie masz talenty, umiejętności i doświadczenie. Co możesz zaoferować innym?

3. Co możesz robić?

Co konkretnego możesz zaoferować dzisiaj? Jaką to ma wartość dla pracowników, klientów, partnerów biznesowych i dziennikarzy?

Konkluzja

W tym roku postaraj się jako specjalista PR więcej dawać niż brać. Takie podejście pomaga tworzyć lepsze relacje, bez których w public relations wiele zdziałać nie można. Poza tym, dobre uczynki zawsze wracają.

Czekoladkę?

PS. Wiesz, że dajemy za darmo "Krótki kurs PR"?