Bogusław Feliszek, 2015-02-10
"Jaka jest wartość usług agencji PR?"

Jaka jest wartość usług agencji PR?

Ile to kosztuje i dlaczego tak dużo?

Która agencja PR nie słyszała tego pytania?

W przypadku wybrania złej agencji koszt nie gra roli. Bez względu na cenę – niską czy wysoką – i tak nie zrealizujesz swoich celów PR. Mówmy zatem o dobrych agencjach.

Dlaczego właśnie tyle

Najczęściej zysk agencji PR mieści się między tym, co powinna robić dla swoich klientów, a tym, czego nie robi. Wiem, że to brzmi cynicznie, ale konkurencja jest duża i cena czyni cuda także w PR.

Powody są dwa. Pierwszy wynika z tego, że w agencjach rządzą procesy, zebrania i prezentacje. To zabiera czas, angażuje środki i oczywiście zwiększa koszty. Klienta to nie interesuje. On tego nie widzi i nic z tego nie ma. Organizacja pracy jest wewnętrzną sprawą agencji.

Drugi powód – tym razem bezpośrednio związany z klientem – dotyczy jego niekompetencji. Pracownicy agencji zmuszani są do współpracy z osobami, które nie wiedzą czego chcą, przekazują nieprawdziwe lub niepełne informacje i boją się lub nie potrafią podejmować decyzji. To zwiększa liczbę spotkań, zebrań i narad, z których nic nie wynika.

W efekcie kiedy zbliża się termin zakończenia pewnego etapu pracy nad projektem, główny decydent (zwykle szef firmy) patrzy na pracowników agencji PR z wyrzutem: "Tak mało zrobiliście za takie ogromne pieniądze?" Oczywiście ma na myśli swoje pieniądze, które zapłacił agencji.

Dlatego agencja PR przedstawiając nowemu klientowi ofertę dmucha na zimne. W kalkulacji kosztów realizacji projektu umieszcza czas jaki zmarnuje na kontakty z niewłaściwymi ludźmi przed dotarciem do prawdziwego i kompetentnego decydenta.

Klient agencji, który chce wiedzieć skąd się biorą wysokie (jego zdaniem) honoraria agencji PR powinien zrozumieć ile czasu agencja marnuje na kontakty z niewłaściwymi ludźmi.

Kreatywność w cenie

Jedynym wyjątkowym atutem agencji PR dającym przewagę nad konkurencją jest jej kreatywność. Nie ma dwóch tak samo kreatywnych agencji. Co ważne – kreatywności się nie negocjuje. Bo jak negocjować coś wyjątkowego?

Jeżeli kreatywność agencji nie jest dla klienta ważna, to właściwie nie ma o czym poważnie rozmawiać. Wszystko – poza kreatywnością – można wycenić taniej.

Innymi słowy, agencje PR, które chcą dobrze zarabiać (są inne?) powinny stawiać na kreatywność. Bo tylko tak mogą się utrzymać na rynku i rozwijać.

Jakie jest Twoje zdanie? Napisz o tym w komentarzu.