Bogusław Feliszek, 2015-04-24
"Młotek czy piła, czyli nie ma dobrych odpowiedzi na złe pytania"

Nie ma dobrych odpowiedzi na złe pytania

W PR nie ma dobrych odpowiedzi na złe pytania. Nie mam na myśli pytań trudnych, ostrych czy dociekliwych. Chodzi o pytania źle postawione.

Na przykład w tym tygodniu znalazłem w mojej skrzynce e-mail takie pytania:

"Na czym polega dobre public relations? Czy wystarczy wysyłać mediom informacje prasowe?

Mam plan marketingowy komunikacji w mediach społecznościowych. Co miesiąc wysyłam prenumeratorom firmowy newsletter. Regularnie piszę na Twitterze. Mam też profile na Facebooku i LinkedIn. Czy to wystarczy?

Co jest ważniejsze w PR: narzędzia czy strategia?

I pytanie za skrzynię złota. Czy warto płacić agencji PR miesięcznie kilkadziesiąt tysięcy złotych? Myślę o wyborze dużej agencji, ale nie wiem czy potrafi mi skutecznie pomóc. Czy dobra agencja potrafi zwiększyć rozpoznawalność mojej marki i poprawić reputację? Jaka agencja PR jest lepsza: tradycyjna czy ta, która stawia na komunikację w nowych mediach?

Chciałbym poznać pana zdanie w tej sprawie."

Wiele osób sądzi, że kluczem do sukcesu w PR jest dobór właściwych narzędzi. Ale narzędzia są tylko narzędziami – pomagają dotrzeć do właściwych ludzi z właściwym przekazem.

Czy stolarz powinien używać w pracy młotka, piły, wkrętaka, poziomicy czy linijki? A może wszystkich tych narzędzi?

Wszystko zależy od tego, co chce zrobić. Myślę, że nie będzie wbijał gwoździ piłą i nie będzie przecinał deski młotkiem. Nie mam też wątpliwości, że gdybyśmy używali tych samych narzędzi, jego szafa byłaby lepsza od mojej. Dużo lepsza.

Inne pytania

Moim zdaniem na początek potrzebne są inne pytania:

1. Jaki masz cel? Co chcesz osiągnąć kiedy opowiesz mediom swoją historię?

2. Do kogo chcesz dotrzeć? Jeżeli nie jesteś jedynym na świecie dostawcą czystego powietrza, od którego musimy kupować tlen, żeby przeżyć, na pewno nie mówisz do wszystkich.

3. Co chcesz powiedzieć? Jaki przekaz skłoni ludzi do zrobienia tego, co pomoże Ci osiągnąć swój cel?

4. W jaki sposób dotrzesz do ludzi ze swoim przekazem? Pozytywny artykuł na pierwszej stronie Rzeczpospolitej wygląda na sukces – pod warunkiem, że Twoi klienci czytają tę gazetę.

Dopiero kiedy poznasz odpowiedzi na te pytania, możesz myśleć o doborze narzędzi i o tym jak często ich używać.

Czy autor tych pytań powinien zatrudnić agencję PR? Być może. Czy powinien wybrać dużą i drogą agencję? To będzie raczej strata pieniędzy. Lepiej jeśli nawiąże współpracę z doświadczonym specjalistą public relations, małą agencją PR lub zatrudni pracownika, który będzie się zajmował w jego firmie public relations.

Narzędzia – traktowane czasem jak zabawki – kuszą. Każdy w PR wie o czym mówię. Ale zaczynanie od narzędzi bez wiedzy co chcemy osiągnąć szkodzi. Brak strategii komunikacji PR utrudnia – czasem nawet uniemożliwia – dotarcie z przekazem do klientów.

Konkluzja

Nie ma gotowej listy najlepszych narzędzi. I dobrze. W skutecznym PR nie chodzi przecież tylko o przekazanie informacji, ale przede wszystkim o zbudowanie relacji z pracownikami, klientami i mediami.

Każdy ma coś ciekawego do opowiedzenia, ale dzięki dobrym relacjom ludzie słuchają chętniej i mogą więcej wybaczyć w sytuacji kryzysowej.

Potrzebujesz pomocy, żeby opowiedzieć mediom swoją historię? Zadzwoń do mnie: 77 441 40 14.