Bogusław Feliszek, 2016-02-16
"Ochrona reputacji szefa firmy"

Ochrona reputacji szefa firmy

Szef firmy jest odpowiedzialny za jej strategiczną wizję, kieruje pracownikami i decyduje na co wydawać pieniądze. Od niego w dużej mierze zależy to czy firma się rozwija czy znika z rynku. Jest także jej publiczną twarzą. Dlatego od skutecznej ochrony reputacji szefa zależy więcej niż się wydaje.

O ochronie reputacji łatwiej się mówi niż to się robi. Eksplozja mediów społecznościowych i nienasycony głód w mediach na nowe informacje zwiększa ryzyko szkodliwych plotek i zabójczych błędów. Dzięki PR można jednak uniknąć groźnych pomyłek i ochronić reputację szefa i marki.

Publiczna rola szefa firmy

Kiedyś szef był prawie niewidoczny – schowany głęboko w strukturze firmy, zamknięty w gabinecie z grubymi ścianami. Teraz jest inaczej.

Konsumenci oczekują większej przejrzystości – chcą na przykład wiedzieć gdzie są wytwarzane produkty, jak traktowani są pracownicy i co firma zamierza robić w przyszłości. Wszystkie te informacje chcą usłyszeć nie od rzecznika prasowego, ale od najważniejszej osoby w firmie.

Szef firmy jest dzisiaj odpowiedzialny nie tylko za sukcesy biznesowe, ale jest także prezesem opowiadania pasjonujących historii, dyrektorem ds. rozwiązywania problemów z mediami i kierownikiem działu wywoływania zachwytu wśród konsumentów. Taka pozycja daje mu wyjątkowy wpływ na wszystkich interesariuszy i zyski firmy.

Każdy uszczerbek na reputacji szefa ma bezpośredni wpływ na pozycję i wyniki firmy. Jedna nieprzemyślana uwaga w wywiadzie dla mediów może doprowadzić do utraty części klientów i zmniejszenia sprzedaży.

Z drugiej strony, szef cieszący się dobrą reputacją może poprawić wizerunek firmy i wypromować ją na branżowego lidera. Taki szef zwiększa pozytywne zainteresowanie marką – jest chętnie proszony o wywiady i otrzymuje zaproszenia na prestiżowe konferencje.

Jak chronić reputację dobrego szefa

Zdenerwowany klient lub rozżalony pracownik publikuje na profilu firmy na Facebooku krytyczny wpis – jest niezadowolony z produktu lub nie zgadza się ze zwolnieniem z pracy. Szef odpowiada niewinnym, żartobliwym komentarzem. Ludziom się to nie podoba – piszą o nieczułym i złośliwym palancie.

Lista sytuacji mogących zagrozić reputacji i pozycji szefa firmy jest ogromna. Z większością można jednak sobie skutecznie poradzić.

1. Zajmij się rozwiązaniem problemu.

Nie ignoruj reklamacji i wątpliwości. Naprawiaj błędy, przepraszaj za kłopoty i wyciągaj wnioski. To najszybszy sposób na wyjście z kryzysowej sytuacji.

2. Bądź aktywny.

Słuchaj tego, co się mówi o Twoim szefie i marce w mediach społecznościowych. Nie możesz przecież rozwiązać problemu, o którym nic nie wiesz. Sprawdź czy ktoś poszywając się pod Twojego szefa nie publikuje fałszywych informacji.

3. Cała firma broni szefa.

Od skutecznej ochrony reputacji szefa firmy zależy jej pozycja i przyszłość. Dlatego jest to zadanie dla wszystkich pracowników. Konsumenci zbierają w Internecie informacje i czytają opinie o produktach. Od tego, co znajdą zależą ich decyzje o zakupach.

Dlatego w budżecie firmy powinny być wydzielone pieniądze na ochronę reputacji szefa. Mam na myśli plan zarządzania kryzysem i dyskusje na zebraniach poświęconych strategii wewnętrznej komunikacji.

4. Zatrudnij agencję PR.

To, co zrobisz dzisiaj, żeby ochronić reputację Twojego szefa wpłynie jest jej sytuację w przyszłości. W kryzysie nie można sobie pozwolić na błędy. Szybka i trafna ocena sytuacji, właściwe decyzje i skuteczne działanie skrócą czas wyjścia z kryzysu i zmniejszą jego koszty.

Jeśli potrzebujesz pomocy w ochronie reputacji swojego szefa lub masz pytanie o zarządzaniu kryzysowym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.