Bogusław Feliszek, 2016-02-18
"Jedna rzecz jakiej chyba brakuje w Twojej strategii PR"

Jedna rzecz jakiej chyba brakuje w Twojej strategii PR

Ile z tych rzeczy zrobiłeś w tym tygodniu?

1. Obejrzałem program telewizyjny, w którym chciałbym wystąpić jako gość.

2. Napisałem informację prasową lub propozycję tematu.

3. Wysłałem informację prasową lub propozycję tematu.

Bardzo możliwe, że wszystkie trzy.

Ale ile razy rozmawiałeś z dziennikarzami w tym tygodniu? Myślę o "prawdziwych rozmowach", w których widzisz twarz, słyszysz głos i obserwujesz mowę ciała.

Raz? Ani razu?

Media społecznościowe ułatwiają komunikację z dziennikarzami, ale nic nie zastąpi osobistego spotkania. Dziennikarze potrzebują bezpośrednich kontaktów z PR-owcami.

Ludzie robią interesy z ludźmi, których znają, szanują i lubią. Kiedy spotykasz się z dziennikarzem możesz nie tylko przekazać ciekawą informację lub propozycję tematu, ale także postarać się o pozytywne emocje – coś co buduje zaufanie i szacunek.

To prawda, że dziennikarze są zapracowani – nerwowo odbierają telefony i po łebkach czytają e-maile. Ale to nie może zniechęcać do bezpośredniego kontaktu. Potrzeba tylko trochę kreatywności.

Oto trzy pomysły jak doprowadzić do spotkania z dziennikarzem:

1. Nie marnuj czasu na gwiazdy.

Spotkania z redaktorami i wydawcami są wspaniałe, ale mniej doświadczeni dziennikarze także wiedzą jak działa redakcja, kto podejmuje najważniejsze decyzje, o czym rozmawia się na porannych kolegiach, jakie tematy cieszą się największym powodzeniem oraz kiedy i jak kontaktować się z dziennikarzami.

Ciekawymi rozmówcami są także tzw. wolni strzelcy (dziennikarze nieetatowi). Mają dobre kontakty w różnych redakcjach i wiedzą jakie tematy interesują redaktorów wydań. Ponieważ ich zarobki zależą od liczby napisanych artykułów są bardziej otwarci na bezpośrednią rozmowę. Jeśli spodoba im się proponowany temat, sami będą przekonywać redaktora w Twoim imieniu.

Kiedy zaczynałem pracę w PR ponad 15 lat temu byłem gotowy na spotkanie z każdym dziennikarzem. Większość z nich pracowała w lokalnych lub regionalnych redakcjach i chętnie dzieliła się poradami w zamian za filiżankę kawy. Niektórzy pracują teraz w krajowych redakcjach i magazynach konsumenckich. Kiedy szukam z nimi kontaktu, chętnie pomagają lub mówią kto może pomóc.

2. Zaproś dziennikarza na firmową imprezę.

Klienci stale pytają czy mogą zapraszać dziennikarzy na firmowe imprezy. Pomysł jest dobry, ale w pierwszej kolejności trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie dlaczego dziennikarz ma poświęcić popołudnie lub wieczór na to wydarzenie. Jeśli nie dasz mu mocnego argumentu, raczej nie przyjdzie.

Co może być tym mocnym argumentem? Możliwość rozmowy z ciekawą osobą, na przykład szefem firmy (jeżeli jest naprawdę ciekawy) lub branżowym ekspertem (jeśli jest znanym ekspertem).

Jednym z najciekawszych wydarzeń, które zorganizowałem było spotkanie dziennikarzy piszących o ochronie zdrowia z nowym ministrem zdrowia. W pomieszczeniu nie większym od szatni dla sprzątaczek tłoczyło się przy małym stoliku kilkunastu reporterów. Dlaczego? Bo każdy chciał poznać plany nowej "miotły" w ochronie zdrowia (przepraszam za grę słów).

Jaki wniosek? Jeśli zależy Ci na obecności dziennikarzy, zaproś na imprezę ludzi, z którymi na pewno będą chcieli się spotkać i porozmawiać.

3. Chodź na imprezy, na których możesz spotkać dziennikarzy.

Wielu dziennikarzy występuje na konferencjach i zwykle jest wtedy okazja do rozmowy i czas na kilka pytań. W przerwie na kawę można wysondować co sądzą o Twoich propozycjach tematów i nawiązać cenny kontakt.

Nic nie zastąpi bezpośredniej rozmowy. Dlatego od czasu do czasu organizuję spotkania, na które zapraszam najważniejszych dziennikarzy specjalizujących się w wybranym temacie, na przykład ochrona zdrowia, ekonomia, edukacja, itp.

Spotkania organizowane w jednym czasie i miejscu pod hasłem "Czego chcą dziennikarze" mają udzielić gościom odpowiedzi na kilka pytań:

1. Jakie są wyróżniki dobrego tematu dla mediów?

2. Kiedy i jak kontaktować się z dziennikarzami?

3. Co powinna zawierać informacja prasowa?

Są też bardziej szczegółowe pytania, na przykład "Czy mogę zaproponować ten sam temat kilku redakcjom?", "Czy mogę oferować dziennikarzowi temat na wyłączność?", "Czy mogę kontaktować się z dziennikarzem w mediach społecznościowych?", "Czy mogę dzwonić do dziennikarza w weekend?" lub "Czy dziennikarze czytają informacje prasowe od początku do końca?"

I tak dalej, i tak dalej...

Jeśli jesteś zainteresowany udziałem w spotkaniu z ważnymi dziennikarzami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.