Bogusław Feliszek, 2017-01-15
"Prośba o mniej zapytań ofertowych"

Prośba o mniej zapytań ofertowych

W Nowym Roku nie chcemy w Pressence Public Relations więcej pieniędzy, więcej wywiadów w mediach ani więcej lajków na Facebooku. Prosimy tylko o mniej zapytań ofertowych na usługi PR.

Zapytania ofertowe są od lat najbardziej popularną metodą wyboru agencji PR. Jednocześnie nie znam nikogo kto by nie krytykował tej metody selekcji i wyboru firmy świadczącej usługi PR.

Oto trzy przykłady fragmentów zapytań jakie otrzymaliśmy w zeszłym roku pokazujące złą stronę zapytań ofertowych:

1. Proszę podać listę 10 firm z naszej branży, dla której pracowaliście, co dla nich zrobiliście i z jakim efektem.

To pytanie o informacje poufne.

2. Proszę o szczegółowy plan i harmonogram realizacji projektu.

Mamy przygotować za darmo szczegółowy plan i harmonogram projektu, który być może będzie realizował ktoś inny?

3. Proszę o listę technik i narzędzi oraz opis procesu realizacji proponowanego celu PR.

Kawa ma być z cukrem?

Relacje w PR

Zapytanie ofertowe pomaga wybrać dostawcę spinaczy biurowych, sprzętu komputerowego lub urn wyborczych. Ale nie pomaga w wyborze agencji PR.

Dlaczego? Bo w PR najważniejsze są relacje. Cena i treść oferty są ważne. Ale ich atrakcyjność spada bez relacji. A jak można mieć relacje z kimś kogo się nie zna?

Wysyłasz zapytanie ofertowe kiedy potrzebujesz prawnika, lekarza lub doradcy finansowego? Nie. Rozmawiasz z zaufanymi ludźmi, którzy znają takie osoby – prawników, lekarzy i doradców finansowych.

W wyborze agencji PR zaufanie do konkretnych ludzi jest ważniejsze od ceny, treści oferty i tego, co możesz przeczytać na stronie WWW oferenta.

Pressence Public Relations nie odpowiada na zapytania ofertowe:

1. które otrzymuje od nieznanej firmy, instytucji lub organizacji,

2. które są zbyt ogólne,

3. które zawierają nierealistyczne oczekiwania,

4. kiedy wiemy, że nasza konkurencja zawsze przedstawi niższą cenę,

5. kiedy nie wiemy kim jest nasza konkurencja,

6. kiedy nie wiemy kto będzie oceniał naszą ofertę,

7. kiedy nie znamy kryteriów wyboru oferty,

8. kiedy cena jest jedynym kryterium oceny wartości naszej oferty,

9. kiedy wiemy, że pytający już wcześniej wybrał usługodawcę,

10. kiedy pytający nic o nas nie wie.

Wybór agencji PR zacznij od kwerendy w Internecie. Zrób krótką listę agencji z najlepszą reputacją i najlepiej pasujących do wizji, kultury, wartości i priorytetów Twojej firmy, instytucji lub organizacji. Spotkaj się na indywidualnych rozmowach o tym, czego potrzebujesz. Dopiero po tych rozmowach wyślij wybranym agencjom konkretne zapytanie ofertowe.

Oto co jeszcze jest ważne w procesie wyboru agencji PR:

1. Odpowiadaj na pytania agencji.

2. Powiedz agencji (jeśli zapyta) z kim jeszcze rozmawiasz o współpracy.

3. Nie kieruj się w wyborze ceną.

4. Nie oczekuj, że otrzymasz coś wyjątkowego za darmo.

5. Bądź otwarty na nowe pomysły i propozycje.

Takie podejście do wyboru agencji PR daje o niebo lepsze rezultaty i pomaga budować pozytywne relacje już na początku współpracy.

PS. Wczoraj w odpowiedzi na zapytanie ofertowe nowego klienta wysłałem 20 szczegółowych pytań. Jeśli je przeczyta, zobaczy i zrozumie jak myślimy i pracujemy.

Jeśli szukasz agencji PR, która nie zgadza się na wszystko, żeby zdobyć klienta, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.