Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-06-29
"Etyka na wakacjach"

Etyka na wakacjach

Początek wakacyjnej kanikuły. W sklepach przeceny. Koledzy i koleżanki z pracy na urlopie. Odliczasz dni do wyjazdu w ukochane góry. Obiecałeś sobie, że tym razem na pewno dobrze wypoczniesz.

Przed spakowaniem bagażu warto uklęknąć w konfesjonale interesów PR. Taki letni rachunek sumienia. Żeby powietrze w górach lepiej smakowało :-)

Wakacyjny raport będzie miał tylko jednego czytelnika. Nie interesują Ciebie tak pospolite w interesach słabości jak żądza, zawiść, zazdrość, oczernianie konkurencji... Masz przecież większe ambicje. Dlatego skupisz się na bardziej subtelnych występkach. Trudno usłyszeć o nich z ambony lub przeczytać we wstępniaku do "Polityki".

10 razy – tak czy nie

Wśród podanych poniżej przykładów znajdziesz sytuacje trywialne i poważne, ale wszystkie mają swoją wymowę. Być może miałeś do czynienia z jedną lub dwiema opisywanymi sytuacjami, skoro działasz w bezwzględnym świecie marketingu i PR.

1. Sława i chwała

Kończysz miesięczne sprawozdanie dla zarządu z pracy Twojego działu PR. Na korytarzach wszyscy mówią o rewelacyjnych wynikach strategii zaproponowanej przez nowego pracownika Twego działu. Problem? Po prostu – nie lubisz tego chłopaka. Celowo pomijasz w raporcie jego wkład w sukces zespołu i wszystkie zasługi przypisujesz sobie. Jesteś w końcu szefem, prawda? Tak czy nie?

2. Cicha prowizja

Jesteś niezależnym konsultantem. Klient, który ma do Ciebie absolutne zaufanie prosi o poradę w sprawie wyboru najlepszej drukarni do produkcji firmowego kalendarza. Polecasz drukarnię zapominając przy okazji dodać, że drukarnia zapłaci Ci zwyczajowe 10% od sumy uzyskanego dzięki Tobie zlecenia. Tak się szczęśliwie składa, że drukarnia dobrze wywiązuje się z zadania i klient nie grymasi z płatnością. Nic nie mówisz klientowi o prowizji. Tak czy nie?

3. Bardzo ważny telefon

Sekretarka informuje, że na linii jest Pan Rozczarowany, który od tygodnia szuka z Tobą kontaktu. Nie robisz w tej chwili nic ważnego. Masz czas na rozmowę. Zwykła grzeczność nakazuje podniesienie słuchawki. Z czystego lenistwa lub próżności uciekasz się do prostej wymówki, typu "jestem na ważnym spotkaniu" lub "rozmawiam teraz z Berlinem". Tak czy nie?

4. Obiecanki cacanki

Prowadzisz firmę badawczą. Właśnie udało Ci się sprzedać badanie polegające na zorganizowaniu sondażu opinii wśród 50 najbardziej wpływowych ludzi w branży PR. Ze względu na krótki termin i kłopoty logistyczne udało Ci się dotrzeć do 35 osób. Poza tym za nisko oszacowałeś koszty projektu i czas na jego wykonanie (ach te wakacje!). Klienci – którzy zamówili badanie – wpłacili już zaliczki. Szkoda je stracić. Ale jest dobra wiadomość. Klientom podoba się to, co zrobiłeś. Nie upominają się o więcej wywiadów. Zapominasz o zwróceniu części wynagrodzenia za wykonanie zlecenia w niepełnym zakresie. Tak czy nie?

5. Dwa w jednym

Wybierasz się na spotkanie z klientem w innym mieście. W ostatniej chwili przedłużasz pobyt, aby spotkać się jeszcze z innym klientem. Umowa jest taka, że klienci zawsze zwracają Ci pełne koszty podróży. Wystawiasz obydwu klientom rachunki tak jakbyś wybierał się do każdego z nich oddzielnie. Tak czy nie?

6. Żadnej gwarancji

We wszystkich materiałach marketingowych umieszczasz informacje o bezwarunkowym zwrocie pieniędzy niezadowolonym klientom. Wykonujesz zlecenie, ale z powodu złego briefu, błędnego określenia potrzeb i oczekiwań oraz zaniedbań po obydwu stronach, klient decyduje się przerwać współpracę płacąc jednocześnie za wszystko co dla niego zrobiłeś. Twoim zdaniem i tak zrobiłeś więcej niż obiecałeś. Nawet do głowy Ci nie przyjdzie, żeby zwrócić pieniądze. Tak czy nie?

7. Katastrofa

Jesteś szefem PR szanowanej linii lotniczej. Jeden z samolotów rozbija się podczas lądowania. To był błąd pilota. Nikt nie przeżył. Wiesz, że agenci ubezpieczeniowi linii lotniczej muszą jak najszybciej dotrzeć do rodzin ofiar. Firmie zależy na szybkich ugodach. Im większe opóźnienie, tym większe niebezpieczeństwo, że sprawy wezmą w swoje ręce prawnicy rodzin ofiar, których powództwa zmuszą linię do wypłaty wyższych odszkodowań. Czujesz, że to nie jest najlepszy moment, aby rozmawiać z rozpaczonymi krewnymi o pieniądzach, ale mimo to decydujesz się na taki krok. Tak czy nie?

8. Znajomy królika

Jesteś agentem ubezpieczeniowym. Spotykamy się pierwszy raz. W czasie rozmowy pytasz mnie o nazwiska i kontakty z osobami, które mogą być zainteresowane Twoimi usługami. Piszesz do nich listy, w których powołujesz się na moją rekomendację. Problem? Robisz to bez mojej zgody. Kiedy podawałem te kilka nazwisk zapomniałem (Ty celowo nie pytałeś) o tym wspomnieć. Tak czy nie?

9. Fałszywy klient

Jesteś szefem młodej ambitnej dynamicznej agencji PR. Chcesz sprawdzić jak konkurencja prezentuje swoje oferty. Udajesz więc klienta zainteresowanego współpracą i z fałszywego adresu e-mail wysyłasz zapytanie ofertowe. Konkurencja traci czas na przygotowanie nikomu niepotrzebnej propozycji, a Ty zdobywasz wiedzę o marketingu konkurencyjnej agencji i jej metodach pozyskiwania klientów. Tak czy nie?

10. Czysta woda

Żyjesz z produkcji wody pitnej. Woda, którą sprzedajesz – inaczej niż u konkurencji – nie pochodzi z naturalnego źródła. Żadnych mineralnych składników. Oczyszczasz wodę z miejskich wodociągów i wlewasz do butelek opatrzonych naklejkami przedstawiającymi malownicze górskie strumienie i wodospady. Książkowy przykład fikcji udającej rzeczywistość. Ale przecież na tym polega marketing. Tak czy nie?

Zawiodłem w siedmiu z dziesięciu opisanych sytuacji i nadal uważam się za uczciwego i godnego szacunku człowieka. A jak Tobie się powiodło? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.75 MediaGapa - ocena artykułu: 4.75

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
Monika 2009-06-29
Po raz pierwszy, odkąd mam za lekturę ten blog (od pierwszego jego odcinka) chciałam postawić za ten dzisiejszy, ocenę 6 z plusem, ale zabrakło skali :-)
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Internet Komunikacja PRACOWNICY Firma Relacje Tusk Pressence Dziennikarze Wywiad Reporterzy Media Gazeta Polska Twitter Informacja Reporter Relations Klienci Rzecznik Prawda Problem Agencje Gapa Szef Google Klient Dziennikarz Kaczyński Praktycy Public



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Prawdziwy kryzys Toyoty
2. Sprzedawca jak saper
3. Masz strategię komunikacji z mediami?
4. Dobra strategia medialna
5. Redaktor czy reporter?
6. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
7. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
8. 5 rzeczy jakich pracownicy oczekują od komunikacji wewnętrznej
9. Znasz Toma Petersa?
10. Ukryte koszty wewnętrznego PR
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl