Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-02-14
"Prawnik w public relations"

Prawnik w public relations

Czy jako praktyk public relations z powodzeniem współpracujesz z prawnikami? Nie krzyw się, tylko powiedz prawdę. Całą prawdę :-)

Trudno wyobrazić sobie skutecznie pracujący zespół zarządzania sytuacją kryzysową bez prawników. Prawnicy lubią mówić. To czasem denerwuje. Szczególnie kiedy jako specjalista PR uważasz, że ich przekaz jest z gruntu szkodliwy.

Jeśli jednak Twoja porada nie ma mocy przekonywania takiej jaką mają prawnicy, lepiej zagryź wargi i milcz. Przyjrzyj się jak pracują i ucz się od nich. Ucz się szybko.

Doświadczeni praktycy public relations doradzają: mów wszystko co wiesz i mów szybko. Ja dodam jeszcze - powiedz to sam.

Niezwykle skuteczna jest też metoda udostępnienia z wyprzedzeniem wszystkich informacji jednej wybranej redakcji. Przypomina to oczkowanie roślin - media są przygotowane na nową ważną informację - dobrą lub złą.

Korzyści z prawnika w kryzysie

Co mogą wnieść prawnicy do zespołu zarządzania kryzysem? Prawnicy mogą:

1. przedstawić optymalny standard zachowania się organizacji. Nawet najwyższy standard może mieć swoje ograniczenia. Na przykład, kilka lat temu przedstawienie optymalnego standardu było istotnym aspektem zachowania się niemieckich firm oskarżanych o wykorzystywanie bezpłatnej siły roboczej w czasie drugiej wojny światowej.

2. ocenić wszystkie aspekty problemu. Im szerszy obraz, tym lepiej. Spojrzenie z dystansu i w szerszym kontekście chroni przed szybkimi, ale nieskutecznymi rozwiązaniami.

3. doradzić jak bronić atakowane osoby. Trudno ukryć bankructwo firmy, ale należy bronić ludzi, których nazwiska pojawiają się w mediach.

4. opracować przejrzysty i realistyczny harmonogram przekazywania ważnych faktów. Skomplikowane problemy łatwiej zrozumieć kiedy objaśnia się je po kolei i jest to rozłożone czasie. Idealny proces polega na przedstawieniu najważniejszych faktów i dodawaniu z czasem kolejnych elementów.

5. wspomagać (nie sabotować) działania public relations. Antagonizm pomiędzy działami prawnym i public relations prowadzi do wzajemnej destrukcji.

6. przyjąć za pewnik, że cała prawda ujrzy światło dzienne. W głośnej sprawie trudno liczyć na ukrycie czegokolwiek. Konkurencyjne media czując zainteresowanie opinii publicznej zrobią wszystko (i jeszcze więcej), żeby sprawdzić wszystkie plotki i pogłoski. Dodajmy do tego finansowe premie, które bardzo mobilizują prawników opozycji.

Korzyści ze współpracy

Praktycy public relations są skazani na współpracę z prawnikami w czasie zarządzania kryzysem. Bez względu na indywidualne preferencje obydwu stron warto zadać sobie kilka pytań:

1. Czy spory kompetencyjne i wzajemne oskarżenia pomiędzy działami public relations i prawnym jest efektywną strategią komunikacyjną?

2. Czego naprawdę potrzebuje szef organizacji od działów public relations i prawnego kiedy wybuchnie kryzys?

3. Ile naprawdę musi wiedzieć specjalista public relations o sprawach prawnych, żeby skutecznie doradzać w sytuacjach kryzysowych związanych ze sprawami w sądzie lub sprawach grożących powództwem sądowym?

4. Kiedy ważniejszy jest aspekt public relations i kiedy aspekt prawny? Od czego to zależy? Jak zdobyć przewagę? Jak ją można stracić?

5. Czy w czasie zarządzania kryzysem można pozwolić sobie na nieformalne przecieki do mediów? Jaki to ma skutki prawne? Jakie może mieć?

Korzyści ze znajomości prawa

Prawnicy - tak jak dziennikarze - nie mogą być jednocześnie praktykami public relations. Nie pozwalają na to kodeksy etyczne tych profesji.

Jeśli jako praktyk public relations chcesz poznać więcej prawnych aspektów zarządzania kryzysem warto skorzystać z kilku praktycznych porad:

1. Ucz się prawa. Zapisz się na kurs prawniczy.

2. Odwiedź sąd. Obserwuj pracę sędziego, adwokata i prokuratora.

3. Spróbuj zostać ławnikiem.

4. Poznaj procedury procesowe.

5. Zapoznaj się z prawnikami, którzy mogą zostać Twoimi mentorami.

6. Czytaj czasopisma prawnicze. Zamów subskrypcję czasopism dla prawników. Zaprenumeruj elektroniczne biuletyny cenionych kancelarii prawnych.

7. Poznaj prawników, których szanuje Twój szef lub klient.

8. Nie słuchaj dowcipów o prawnikach i skup się na faktach.

9. Wcielaj się w różne role. Wybierz sprawę i wyobraź sobie, że reprezentujesz jedną ze stron. Opracuj argumenty i strategię. Potem przejdź na stronę przeciwną. Będzie Ci łatwiej, bo wiesz co planuje przeciwnik :-)

10. Myśl jak prawnik. Ćwicz się w prawniczym myśleniu, ale stale pamiętaj w urokach strategicznego myślenia praktyków PR, którzy wiedzą, że zwycięstwo w sądzie to tylko połowa wygranej.

Konkluzja

Niemal każdy prawnik może być dobrym praktykiem public relations. Niestety jest prawie niemożliwe zrobienie z najlepszego specjalisty PR dobrego prawnika (przynajmniej bez stosownej edukacji prawniczej).

Coraz więcej prawników będzie wchodzić w świat public relations. Ale tak jak wykształcenie i doświadczenie dziennikarskie nie wystarczą do zostania specjalistą public relations, tak trudno mówić o pomyślnym przejściu ze świata prawa do krainy PR.

Prawnik może się mylić. Bo wie jak to wytłumaczyć. Ty jako praktyk public relations nie masz tego przywileju. No, chyba, że go sobie wywalczysz w sądzie :-)

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Relations Relacje Agencje Firma Public Reporter Komunikacja Twitter Reporterzy Media PRACOWNICY Gazeta Prawda Internet Polska Wywiad Szef Rzecznik Kaczyński Gapa Dziennikarze Klienci Klient Pressence Informacja Praktycy Tusk Problem Dziennikarz Google



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Redaktor czy reporter?
2. Prawdziwy kryzys Toyoty
3. Sprzedawca jak saper
4. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
5. Masz strategię komunikacji z mediami?
6. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
7. Dobra strategia medialna
8. 5 rzeczy jakich pracownicy oczekują od komunikacji wewnętrznej
9. Ukryte koszty wewnętrznego PR
10. Znasz Toma Petersa?
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl