Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-08-20
"Przed wizytą dziennikarza w firmie"

Przed wizytą dziennikarza w firmie

Jeśli pracujesz w dużej firmie, może się zdarzyć, że reporter z poczytnej i renomowanej gazety zadzwoni z zapytaniem czy może odwiedzić Cię w biurze.

Uwaga: to może skończyć się fatalnie.

Celem takiej wizyty reportera nie jest zebranie informacji do konkretnego artykułu, ale poznanie szefów firmy. Najczęściej będzie to dziennikarz ze znanej gazety lub czasopisma – ktoś kto pisał niedawno na temat związany z Twoją firmą, branżą, miastem lub regionem.

Oczywiście, dziennikarz zechce także poznać Ciebie i przez cały czas będzie w głowie skrzętnie notował szczegóły dotyczące Twego zachowania, które być może wykorzysta w przyszłych publikacjach.

Na czym polega niebezpieczeństwo? Niektórych rzeczników prasowych i szefów tak ekscytuje wizja wizyty ważnego dziennikarza, że zapominają o podstawach kontaktów z mediami – to, że reporter chce Cię odwiedzić nie znaczy, że pragnie zostać Twoim przyjacielem.

Kawa, ciasteczka, może coś jeszcze? Taka wizyta nie uprawnia Cię do zbyt otwartej rozmowy z dziennikarzem.

Trzy wiadra informacji

Zgadnij czego każdy potrzebuje przed wizytą dziennikarza w biurze? Masz rację – potrzebuje szkolenia medialnego.

Widziałem dziesiątki szefów, którzy w czasie takiego "firmowego spotkania" wdali się z reporterem w zbyt zażyłą konwersację tylko po to, żeby za jakiś czas przeczytać te słowa ze swoim nazwiskiem w artykule, o którym wcześniej nie mieli pojęcia. Jeżeli zanadto zaufasz reporterowi, szybko wylądujesz w piekle.

Jak powinno wyglądać szkolenie medialne przygotowujące do odwiedzin reportera w firmie?

Po pierwsze, zespół public relations musi odkurzyć wszystkie firmowe kluczowe przesłania i sprawdzić ich aktualność. Idealnie, jeśli dział PR dysponuje bogatą biblioteką systematycznie aktualizowanych komunikatów.

Następnie należy posegregować te komunikaty według mojej zasady "trzech wiader".

Wyobraź sobie trzy wiadra w rzędzie. Do wiadra nr 1 wkładasz wszystkie pozytywne przekazy. Wiadro nr 2 wypełniają przećwiczone odpowiedzi na trudne pytania reportera. W najmniejszym wiadrze nr 3 są rzeczy, o których nie możesz rozmawiać pod żadnym pozorem, na przykład, poufne informacje o pracownikach, tajemnice handlowe, prywatne informacje o zdrowiu.

Przekazując informacje z wiadra nr 1 pamiętaj o zasadzie odwróconej piramidy (kto, co, gdzie, kiedy, jak, dlaczego). Pod koniec każdego komunikatu dodaj szczegół, który zachęci reportera do prośby o więcej detali. To uczyni rozmowę bardziej naturalną i płynną. Pisałem o tym w artykule "Zastanawiasz się nad kolejnym pytaniem?"

Jeżeli reporter zapyta o coś z wiadra nr 2, postępuj zgodnie z tą samą procedurą – zwięzłe, rzeczowe i jasne komunikaty skomponowane według zasady odwróconej piramidy. Fakty logicznie przedstawione. Na końcu każdego przekazu umieść zapowiedź kolejnej informacji – w ten sposób zachęcisz reportera do zadawania kolejnego pytania. Oczywiście kierujesz go do tematów z wiadra nr 1.

Granice szczerości

Ponieważ ludzie chcą być w rozmowie maksymalnie sympatyczni, otwarci i szczerzy, wielu dzieli się z reporterem faktami z drugiego wiadra. Nazywam to "otwieraniem drzwi." Kiedy otwierasz drzwi, zapraszasz jednocześnie reportera do zadawania kolejnych pytań. Można to porównać do otwarcia Puszki Pandory – nie można jej już zamknąć.

Wiele szefów uznaje także, że wszystko co powiedzą dziennikarzowi w czasie takiej "zapoznawczej" wizyty nie będzie przez niego wykorzystane. Nieprawda. Dziennikarz może wykorzystać każde słowo. I żeby to jasno powiedzieć: nawet nie myśl, żeby kiedykolwiek powiedzieć dziennikarzowi coś w zaufaniu (nie do druku). Nawet kiedy reporter daje harcerskie słowo honoru, że tego nie wykorzysta – odmów. Wszystko co powiesz zawsze do Ciebie wróci.

Jeżeli wizyta w firmie się uda, szef zechce prawdopodobnie zadzwonić od czasu do czasu do reportera, żeby przekazać ważną informację lub podzielić się komentarzem na temat ciekawego wydarzenia.

Nie chodzi o to, że dziennikarz napisał bezpośrednio o Tobie lub firmie, ale żeby widział w Tobie eksperta i źródło cennych i aktualnych informacji. Celem jest nawiązanie kontaktu i zbudowanie relacji – dlatego mówimy w public relations o relacjach z mediami (media relations).

Tak budowane i rozwijane relacje opłacą się w przyszłości i zmniejszą ryzyko, że reporter napisze kiedyś o Tobie kąśliwy lub krytyczny artykuł.

Jak widzisz, wizyta reportera w firmie może wywołać okropny kryzys lub rozpocząć wartościową znajomość.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Tusk Informacja Komunikacja Relations Firma Internet Twitter Gapa Dziennikarz Pressence Public Reporterzy Klienci Prawda Gazeta Agencje Klient Rzecznik Dziennikarze Kaczyński Szef Reporter Media Problem Praktycy Relacje PRACOWNICY Google Wywiad Polska



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
2. Redaktor czy reporter?
3. Prawdziwy kryzys Toyoty
4. Sprzedawca jak saper
5. Masz strategię komunikacji z mediami?
6. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
7. Dobra strategia medialna
8. 5 rzeczy jakich pracownicy oczekują od komunikacji wewnętrznej
9. Ukryte koszty wewnętrznego PR
10. Znasz Toma Petersa?
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl