Kiedy widzisz swoich konkurentów wygłaszających do kamery mądre opinie na temat, który znasz na wylot, masz ochotę rzucić czymś twardym w ekran telewizora?
Dlaczego reporter nie zadzwonił do Ciebie? Przecież wiesz więcej na ten temat, prawda?
To oczywiste. Jeśli tylko masz ochotę, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś został rozchwytywanym ekspertem medialnym.
Jeżeli reporter zaufa Twej wiedzy i doświadczeniu, właśnie do Ciebie zwróci się o kolejny komentarz dotyczący wydarzenia w Twej branży.
Dziennikarze są wygodni – łatwiej sięgać do sprawdzonego kontaktu niż szukać nowego eksperta.
Ale na początek musisz sam sobie pomóc.
Oto co trzeba zrobić:
I. Powiedz mediom o swoim istnieniu.
1. Kiedy pojawia się temat związany z Twoją profesją, napisz krótki komentarz. Wyślij e-mail do redakcji lub konkretnego dziennikarza, wykonaj telefon lub prześlij informację prasową. Może właśnie potrzebują świeżego i oryginalnego komentarza do artykułu.
2. Zadbaj o to, żeby można szybko odnaleźć Cię online. Reporterzy zaczynają wszystkie poszukiwania od Internetu. Wpisują do wyszukiwarki potrzebne hasło i nie łudź się – patrzą tylko na pierwszą stronę wyników. Jeśli Ciebie tam nie będzie, nie czekaj na telefon z redakcji.
3. Wiesz wszystko o produkcji win, masowym ginięciu pszczół czy roli homeopatii w leczeniu astmy? Poinformuj biuro prasowe Twojej organizacji, że chętnie wystąpisz jako ekspert w mediach.
II. Przedstaw referencje.
1. Umieść na swojej stronie WWW biogram pokazujący specjalistyczne doświadczenie zawodowe, certyfikaty i wyróżnienia. Na przykład, błędem byłoby, gdybym próbował udawać eksperta w chirurgii drzew pomnikowych – wystarczy rzut oka na moją stronę WWW, żeby przekonać się, że nic o tym nie wiem.
2. Załóż blog, na którym systematycznie będziesz publikować aktualne i fachowe komentarze oraz dyskutować z czytelnikami.
III. Bądź dostępny.
1. Jeśli reporter zwróci się z prośbą o wypowiedź, nie możesz odmówić. Nie musisz rozmawiać od razu, ale dziennikarz musi otrzymać komentarz na czas – czyli bez zbędnej zwłoki :-)
2. Kiedy dziennikarz poprosi o kolejny komentarz, musisz to zrobić jeszcze lepiej niż za pierwszym razem!
3. Zawsze pytaj o termin napisania artykułu i zmień plan dnia tak, żeby znaleźć czas na rozmowę. Elastyczny i uczynny ekspert jest cennym źródłem informacji – reporterzy dzwonią do niego chętnie i przekazują jego numer telefonu innym dziennikarzom.
IV. Mów z pasją.
1. Za każdym razem powiedz coś ciekawego. Nie bój się kontrowersji.
2. Twoja wypowiedź musi różnić się od tego, co mówią inni eksperci – musi rzucić nowe światło na temat opisywany przez reportera.
3. Odpowiedzi muszą być konkretne, fachowe, przekonujące, szczere – i jeśli na temat, także dowcipne :-)
Kto jest Twoim ulubionym ekspertem w mediach? Dlaczego? Napisz o tym w komentarzu.
|