Ból w klatce piersiowej, trudności w oddychaniu, zawroty głowy...
Ile razy słyszałeś Twojego rzecznika prasowego mówiącego coś co przyprawiało Cię o palpitację serca i doprowadzało reportera do szału?
Jako ekspert PR możesz opracować z rzecznikiem kluczowe komunikaty. Możecie przećwiczyć je przed wywiadem. Ale nie możesz kontrolować wszystkiego co rzecznik powie reporterowi.
Najbardziej niebezpieczne momenty to zwykle początek i koniec – wtedy jest najwięcej wpadek. Niestety część problemów wynika z tego, co reporter usłyszy w czasie wywiadu na żywo.
Im bardziej doświadczony rzecznik, tym mniejsze ryzyko błędu – to oczywiste. To doświadczenie i umiejętności można zdobyć na szkoleniu medialnym.
Oto krótki poradnik – 10 rzeczy, które rzecznik prasowy nie może powiedzieć reporterowi:
1. Bez komentarza.
Te dwa słowa sugerują, że rzecznik chce coś ukryć i zachęcają reportera do drążenia niewygodnego tematu. Najlepsze rozwiązanie to krótka odpowiedź i przejście do jednego z kluczowych komunikatów.
2. Mogę poznać pytania przed wywiadem?
99% reporterów się nie zgodzi. 1% w ogóle zrezygnuje z wywiadu. Czasem powiedzą jakie będzie będzie pierwsze pytanie – na więcej nie ma co liczyć. Poza tym, to, co powie rzecznik ZAWSZE jest ważniejsze od pytań reportera.
3. To nie jest ciekawe.
Nie należy mówić reporterowi co jest ciekawe lub ważne a co nie jest. To on decyduje o czym napisze. Jeżeli rzecznik zgodził się na wywiad, powinien skupić się na tym, co chce powiedzieć w odpowiedzi na każde pytanie.
4. Wolałbym odpowiedzieć na inne pytanie.
To jeszcze inny niepożądany sposób oceniania pracy reportera. Są o wiele bardziej subtelne techniki pomagające utrzymać kontrolę nad wywiadem, na przykład techniki przejścia, podkreślania lub wabika.
5. To jest głupie pytanie.
Wszystkie pytania reportera są mądre. Głupie są tylko niektóre odpowiedzi – i to one często trafiają do druku. Każde pytanie rzecznik musi potraktować jako okazję do powiedzenia tego na czym mu najbardziej zależy.
6. Szczerze mówiąc...
Taka deklaracja – nawet przy najlepszych intencjach – wprowadza do konwersacji odrobinę wątpliwości (przedtem nie było szczerze?) i zachęca reportera do zadawania bardziej dociekliwych pytań.
7. Wszystkie najnowsze dane są w naszej informacji prasowej.
Informacja prasowa ma zwrócić uwagę reportera na temat – nic więcej. Odsyłanie go do pisemnej informacji pozbawia rzecznika okazji do przedstawienia i utrwalenia najnowszych kluczowych komunikatów.
8. Gdyby pan się lepiej przygotował...
Zapracowani reporterzy nie mają dużo czasu na dokumentację tematu. Warto poświęcić chwilę przed wywiadem, żeby delikatnie wyjaśnić reporterowi podstawowe kwestie. Niedoinformowany reporter to tykająca bomba – potencjalne źródło nieliczonych kłopotów.
9. Wydaje mi się, że już odpowiedziałem na to pytanie.
Reporterzy często pytają o to samo w różny sposób – tak testują prawdomówność i wiarygodność rozmówcy. Z doświadczenia wiedzą też, że druga odpowiedź jest zwykle krótsza i bardziej zrozumiała. Nie ma co okazywać zniecierpliwienia lub irytacji – należy spokojnie powtórzyć pierwszą odpowiedź zawsze kiedy reporter wróci do wcześniejszego pytania.
10. Możemy porozmawiać o tym jutro?
Reporterzy żyją tym, co się dzieje dzisiaj – taką mają pracę. Jeśli rzecznik nie ma czasu na rozmowę lub po prostu nie chce udzielić informacji, zadzwonią do konkurencji. Artykuł na pewno się ukaże, ale już bez jego wypowiedzi.
Czego rzecznik prasowy nie powinien nigdy powiedzieć reporterowi? Napisz o tym w komentarzu.
|