Jeden z czytelników tego bloga zadzwonił niedawno z następującym pytaniem:
Czy mała lub średnia firma musi być przygotowana do zarządzania kryzysem?
To istotne pytanie często zadają osoby, które wiedzą, że firma, w której pracują nie jest właściwie przygotowana do zarządzania kryzysem i komunikacją kryzysową i szukają argumentów, które przekonają kierownictwo do zwiększenia odporności firmy na kryzysowe zdarzenia.
Może wcześniej próbowałeś rozmawiać o tym ze swoim szefem i usłyszałeś na koniec, że są ważniejsze i pilniejsze sprawy. Może sam zastanawiasz się od dłuższego czasu nad odpowiedzią na to pytanie.
Bez względu na powód (nie wiesz jak odpowiedzieć na to pytanie lub potrzebujesz argumentów, które pomogą kierownictwu firmy podjąć właściwą decyzję) warto zadać sobie kilka pytań dających jaśniejszy obraz sytuacji.
Czy mała lub średnia firma musi być przygotowana do zarządzania kryzysem?
1. Czy relacje z interesariuszami (na przykład pracownikami, klientami, dostawcami, liderami opinii) mają wpływ na sukces (wizerunkowy, marketingowy, finansowy, itp.) Twojej firmy?
2. Jeśli wydarzy się coś złego, co zainteresuje media i opinię publiczną, czy Twoja firma może z tego powodu ucierpieć?
3. Gdyby wydarzyło się coś, co zaszkodzi długoterminowym interesom lub reputacji Twojej firmy, czy chciałbyś mieć zespół (nieważne jak duży), który potrafi:
a. szybko ustalić źródło i przyczynę problemu,
b. monitorować rozwój sytuacji i wpływ wypadków na reputację marki,
c. przeciwdziałać eskalacji kryzysu i wzmacniać zaufanie interesariuszy do marki?
Jeżeli odpowiedź na każde z tych pytań brzmi "tak", firma absolutnie musi być przygotowana do zarządzania kryzysem i komunikacją kryzysową.
Konkluzja
Przygotowanie do zarządzania kryzysem i komunikacją kryzysową nie jest zarezerwowane tylko dla największych marek. Dotyczy każdej firmy, która chce aktywnie zarządzać zdarzeniami, które mogą popsuć jej reputację. Dotyczy nas wszystkich.
Można nawet stwierdzić, że małe i średnie firmy muszą lepiej przygotować się do zarządzania sytuacjami kryzysowymi, gdyż nie mają pieniędzy i środków, które pomogą im złagodzić negatywne skutki kryzysowego problemu lub zdarzenia.
Jeśli masz pytanie o przygotowaniu firmy do zarządzania sytuacją kryzysową i nie znalazłeś odpowiedzi na tym lub innym blogu, proszę o kontakt. Chętnie porozmawiam. Mój telefon: 77 441 40 14.
|