Bogusław Feliszek, 2012-01-16 |
"Co dziennikarze powinni wiedzieć o public relations" |
W filmie "Czego pragną kobiety" Mel Gibson gra pracownika agencji reklamowej, który odkrywa w sobie dar odczytywania kobiecych myśli i przewrotnie wykorzystuje ten wyjątkowy talent. Co to ma wspólnego z PR? W zeszłym roku byłem zapraszany jako bloger na zamknięte spotkania z dziennikarzami. W dyskusjach z blogującymi reporterami dowiedziałem się co dziś myślą o PR – co wiedzą i o czym (niestety) nie mają pojęcia. Ten intensywny kurs dostarczył mi bezcennych informacji o aktualnym wizerunku branży PR wśród dziennikarzy i zmobilizował do napisania kilku zdań o tym, co ludzie mediów powinni wiedzieć o praktykach public relations, żeby bez powodu nie drzeć z nimi koty. Oto 10 rzeczy jakie dziennikarze powinni wiedzieć o PR: 1. Public relations nie jest wrogiem dziennikarstwa. 2. Praktycy public relations wykonują swoją pracę najlepiej jak potrafią – z taką samą starannością jak dziennikarze. Nie tryskaj jadem kiedy się pomylę. 3. Czas mojego klienta nie należy w całości do mnie – czasem pracownik, z którym chcesz zrobić wywiad, jest najbardziej zabieganą osobą w firmie. 4. To, co mi obiecasz zwykle zamienia się w moją obietnicę wobec klienta – dotrzymuj danego słowa. 5. Czasem zrezygnuję ze współpracy z Tobą na rzecz większej redakcji – Ty też kiedy masz dwa znakomite cytaty i miejsce w artykule na jeden, wybierasz lepszy (krótszy, mocniejszy, bardziej obrazowy), więc bez urazy. 6. Nazwę firmy i nazwisko mojego klienta możesz poprawnie napisać tylko w jeden sposób – każdy ma tylko jedno nazwisko. 7. Literówka w nazwie witryny WWW klienta jest równie bolesna jak kopnięcie w krocze. 8. Nie zawsze jestem w stanie znaleźć rzecznika prasowego w trzy minuty – tak, wiem, że się śpieszysz. 9. Ludzie, którzy nigdy nie byli dziennikarzami, czasem radzą sobie lepiej w public relations niż byli dziennikarze. 10. Public relations to więcej niż relacje z mediami. Dużo więcej. Jeśli coś pominąłem, napisz o tym w komentarzu. |