Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-01-25
"Miligram twórczego pytania"

Miligram twórczego pytania

Każda osoba, która uczestniczyła z ramienia agencji PR w prezentacji oferty nowemu klientowi usłyszała takie pytanie: "Jak wygląda proces tworzenia oryginalnych i twórczych koncepcji public relations?"

Każdy praktyk PR, który ma w sobie miligram szacunku dla swej profesji odpowiedział z przekonaniem: "Do diaska, nie ma żadnego procesu."

Ale nie ma osoby, która by odpowiedziała w ten sposób. Nie ma.

Istnieje proces tworzenia strategii public relations, proces opracowania planu kontaktów z mediami, nawet proces pisania informacji prasowej, ale nie ma procesu tworzenia oryginalnej, niepowtarzalnej, twórczej idei.

Nigdy takiego procesu nie było i nie będzie.

Inspiracja przychodzi w różnych miejscach i okolicznościach. Wielu konsultantów PR przechwala się, że zawsze mają na podorędziu znakomite pomysły. Mój umysł tak nie pracuje.

Każdy problem klienta jest wyjątkowy i zawsze potrzebuję trochę czasu, żeby przedstawić optymalne rozwiązanie. Może inspiracja dopadnie mnie w kinie, może w saunie, może w korku ulicznym, może w czasie gry w szachy, może o 3:00 nad ranem. Bez paniki – nie oczekuję błyskawicznej odpowiedzi na mój e-mail z 3:00 rano :-)

Aliści, kiedy pada pytanie o "proces twórczy" pracownik agencji PR prezentuje szereg wykresów z kolorowymi strzałkami, słupki z trendami, wielopunktowe listy zadań. Obowiązkowa lista słów-kluczy: struktury próbne, entropia, synergia, synektyka Gordona, fiszki Crawforda, inercja mentalna, natchnienie, nasycenie, inkubacja i iluminacja. Słowem, robi wszystko, żeby nie odpowiedzieć wprost na pytanie.

Prezentacja ma zazwyczaj nadzwyczaj pompatyczny tytuł, na przykład "Wielowątkowa Matryca Rozwoju Twórczej Idei" i pokazuje jak dzięki etnograficznej analizie grupy docelowej rodzi się zarys koncepcji i następnie przechodzi przez kolejne fazy "wielowątkowej obróbki", by w końcu przerodzić się w przebojowy pomysł.

Krótko mówiąc, bajer na dziesięć fajerek i sto żarówek.

Prawda jest zupełnie inna: copywriter i dyrektor artystyczny są zamykani w żelaznej klatce, w nieogrzewanej piwnicy, najlepiej gdzieś blisko hałaśliwej stacji kolejowej. Dyrektor kreatywny otwiera na chwilę klatkę, by wrzucić im na pożarcie 10 kilogramów świeżej dokumentacji (misja firmy, raporty rynkowe, analiza konsumentów, analiza konkurencji, raport o trendach w branży, streszczenia starych kampanii PR). Z hukiem zamyka klatkę i krzyczy: "Macie mi wymyślić coś pierwszorzędnego, wybornego, rewelacyjnego, fenomenalnego, bombowego, boskiego, genialnego, odlotowego, fantastycznego [chwila na oddech] najpóźniej do jutra i lepiej, żeby to było coś co mi się spodoba od razu!". Po czym spokojnie wychodzi na obiad z długonogą blond asystentką.

Jak Ci się podoba taki proces twórczy, przyjacielu?

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
0%
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
0%
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
0%
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Twitter PRACOWNICY Agencje Klient Komunikacja Firma Relations Gazeta Wywiad Kaczyński Public Media Tusk Praktycy Reporter Relacje Problem Szef Gapa Klienci Internet Google Rzecznik Informacja Polska Dziennikarze Prawda Pressence Reporterzy Dziennikarz



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Jaka jest wartość usług agencji PR?
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. 7 ćwiczeń przed wystąpieniem publicznym
4. Czy mała lub średnia firma musi być przygotowana do zarządzania kryzysem?
5. 40 cytatów inspirujących praktyków PR
6. Nowy zwycięski tandem: żółw i zając
7. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
8. Czy jest obok Ciebie kamera?
9. 6 błędów niedoświadczonych rzeczników prasowych
10. Czytanie z oczu
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2019 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl