Ile razy poczułeś się urażony cudzymi słowami?
Być może w ostatniej chwili odstąpiłeś od kupna, poczułeś się zawiedziony, dotknięty i trudno Ci racjonalnie wytłumaczyć dlaczego.
Używanie właściwych słów odgrywa kluczową rolę w budowaniu relacji z dziennikarzami, klientami, współpracownikami i partnerami w interesach.
Jakie są nasze "ukochane" słowa?
Łatwy, prosty, sprawdzony, zaoszczędzić, odkryć, gwarantować, bezpieczeństwo, zdrowie, miłość, pieniądze, potrzeba, wyniki, sukces.
Zgadłem?
Które zachęcają Ciebie do działania?
Jeśli jesteś osobą zorientowaną na sukces i wyniki, na pewno zwrócisz uwagę na "sukces" i "wyniki". Jeśli potrzebujesz dowodów, że produkt spełni Twoje oczekiwania, to "wyniki" lub "zaoszczędzić" zrobią na Tobie mniejsze wrażenie niż "gwarantować" i "sprawdzony".
Kluczem jest ustalenie co jest ważne dla osoby, z którą rozmawiasz i skupić się właśnie na tym (nie na tym - co Twoim zdaniem - powinna wiedzieć!).
Unikanie konfliktu
Inną skuteczną umiejętnością komunikacyjną jest takie przekazywanie swoich opinii, aby nie doprowadzić do konfliktu lub nie upokorzyć adwersarza.
Jak często jesteś świadkiem rozmów, w których słyszysz, "Zgadzam się, ale..." Jaki komunikat zapamiętujesz kiedy pojawia się "ale"? Mylisz się! Zwykle wtedy czujesz frustrację, prawda?
Jedno z najmocniejszych słów w języku polskim składa się tylko z jednej litery i ma ogromną siłę łączenia różnych punktów widzenia. To magiczne słowo to spójnik "I".
Pomyśl przez chwilę. Jak poczujesz się kiedy w odpowiedzi na Twoją opinię usłyszysz?
"Zgadzam się z tym co mówisz i..." lub
"Rozumiem co mówisz i..." lub
"To słuszna uwaga i..."
Porównaj z "ale":
"Zgadzam się z tym co mówisz, ale..." lub
"Rozumiem co mówisz, ale..." lub
"To słuszna uwaga, ale..."
Zamiast negować komentarze innych osób (tak działa słowo "ale"), lepiej używać spójnika "i", który bezkonfliktowo łączy Twoje opinie z cudzymi.
Na naszych szkoleniach medialnych spójnik "i" wywołuje zdumiewające efekty. Uczestnicy przyznają, "Zaczynam kontrolować to, co mówię" i "Muszę uważnie słuchać drugiej osoby zanim coś powiem". Czyż nie o to właśnie chodzi w skutecznej komunikacji?
Konkluzja
Większa wrażliwość i świadomość wagi naszych słów pomaga tworzyć lepsze relacje z drugą osobą poprzez poznanie jej punktu widzenia i stworzenie atmosfery wzajemnego zrozumienia. A to prowadzi do bardziej efektywnych kontaktów z mediami i partnerami biznesowymi.
|