Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2016-09-27
"Kiedy reporter nie ma litości"

Kiedy reporter nie ma litości

Na szkoleniu medialnym dla firmy finansowej, która chciała poprawić swoją reputację w mediach zapytałem w czasie ćwiczenia wywiadu przed kamerą jednego z jej szefów jakie pobierają opłaty za swoje usługi. W odpowiedzi usłyszałem opis metody wyceny usług – bez żadnej kwoty. Dlatego powtórzyłem pytanie.

W drugiej odpowiedzi usłyszałem wyjaśnienie dlaczego stawki różnią się w zależności od sprawy. To też nie była odpowiedź na moje pytanie.

Kiedy za trzecim razem podałem w pytaniu konkretną sumę usłyszałem, że prawdopodobnie mam dobre informacje. Zapytałem więc jak to jest, że jedna z najważniejszych osób w firmie nie wie ile wynosi średnia stawka za godzinę pracy konsultanta. W odpowiedzi znowu usłyszałem opis wyceny usług. W tym momencie odpuściłem.

Nie każdy reporter zrezygnuje tak szybko. Nie każdy odpuści tak łatwo. Nie każdy podda się bez walki.

Niektórzy reporterzy są bardziej dociekliwi, inni mniej. Pierwsi – mimo oporu rozmówcy – będą drążyć temat do końca, drudzy od razu przejdą do następnego pytania.

Reporter ma prawo pytać o wszystko, ale nie na każde pytanie można udzielić pełnej odpowiedzi. Z drugiej strony, taktyka uników i wiara, że reporter litościwie zrezygnuje z drążenia tematu często mści się na rozmówcy.

Trzy rodzaje pytań

Są trzy rodzaje pytań jakie może zadać reporter:

A. Pytania, na które chcesz odpowiedzieć.

Pomyśl o podstawowych pytaniach kto, co, gdzie, kiedy, dlaczego i jak. To także pytania o szczegóły, na przykład "Co to oznacza?" lub "Co z tego wynika?" Takie pytania są okazją do przekazania dodatkowych informacji.

B. Pytania, na które nie chcesz odpowiedzieć.

To najtrudniejsze pytania. Mogą być celowo nieprzyjemne albo dotyczyć kwestii, o których nie chcesz mówić.

Dwa przykłady:

1. Pytanie hipotetyczne (tworzy nową rzeczywistość): "Gdybyście podnieśli swoje stawki, bylibyście mniej konkurencyjni?"

2. Pytanie tendencyjne (ma ukrytą tezę): "Jak bardzo ucierpiała wasza reputacja w wyniku tej ryzykownej inwestycji?"

C. Pytania z szarej strefy.

Gdzieś między A i B. Odpowiedzi zależą od konkretnej sytuacji i tego kto pyta.

Trzy przykłady:

1. Pytanie pośrednie (może dotyczyć delikatnej sprawy): "Czy może pan powiedzieć jak oni się teraz czują?"

2. Pytanie otwarte: "Jaka była reakcja klienta kiedy się dowiedział o głównej wygranej?"

3. Pytanie zamknięte: "Wygrał pan kiedyś w lotto?"

Konkluzja

Przygotowując się do wywiadu opracuj listę pytań jakie może zadać reporter, także tych, na które nie możesz odpowiedzieć. Do każdego takiego pytania napisz krótkie wyjaśnienie dlaczego nie możesz odpowiedzieć. Przećwicz te odpowiedzi przed kamerą.

Jest jeszcze inne rozwiązanie (według mnie najgorsze): nie zgadzaj się na wywiad ze strachu przed reporterem.

Widziałeś wywiad, w którym rozmówca nie chciał odpowiadać na pytania reportera? Dlaczego unikał odpowiedzi? Jakie to zrobiło wrażenie? Jak byś się zachował w takiej sytuacji? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.67 MediaGapa - ocena artykułu: 4.67

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Klienci Klient Dziennikarze Dziennikarz PRACOWNICY Twitter Gazeta Internet Polska Komunikacja Rzecznik Reporter Informacja Szef Tusk Firma Gapa Public Kaczyński Praktycy Agencje Pressence Google Wywiad Reporterzy Problem Relacje Prawda Relations Media



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 7 brzydkich zdań w sprzedaży
2. Po co są dziennikarze?
3. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
4. Jak sobie poradzić psychicznie z kryzysem medialnym
5. Dlaczego warto robić audyt medialny
6. 6 błędów niedoświadczonych rzeczników prasowych
7. Wywiad dla mediów w rekrutacji na ważne stanowiska
8. Masz strategię komunikacji z mediami?
9. 4 najczęstsze kryzysy w komunikacji w każdej firmie
10. 10 korzyści dla marki z komunikacji w mediach społecznościowych
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl