Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2008-10-21
"Czy jest obok Ciebie kamera?"

Czy jest obok Ciebie kamera?

Nikt nigdy nie jest zbyt zajęty, żeby nie mieć czasu na wywiad w telewizji. Niektórzy są tylko zbyt wystraszeni :-)

Każda gwiazda talk show, prezenter, dziennikarz jest profesjonalnie przygotowany do pokazania się w telewizji. Niestety, widzowie będą Ciebie porównywać właśnie z nim. Już się boisz? Proszę zostać z nami...

Oto 20 praktycznych porad jak przeżyć - i może nawet polubić - kontakt z telewizją.

1. W telewizji nie wygłaszasz przemówienia, ale rozmawiasz z jedną osobą lub więcej. Nie myśl o widzach. Skup się na osobie, z którą rozmawiasz w tej chwili. Skoro mówisz tylko do jednej osoby nie ma powodu do zdenerwowania.

2. Obojętne jest jak długo na trwać wywiad - 60 sekund czy 60 minut. Wszystko co najważniejsze powiedz w ciągu pierwszych 30 sekund. Pozostały czas wykorzystaj na rozwinięcie głównej myśli, przykłady, porównania i anegdoty.

3. Poznaj format programu, do którego jesteś zaproszony. Jeśli masz wybór, zawsze decyduj się na występ "na żywo". Taki format daje większy wpływ na to, co usłyszą i zobaczą widzowie. Zapytaj kierownika produkcji kiedy jesteś oczekiwany w studiu i przyjdź 10 minut przed podanym czasem.

4. Nigdy nie proś z góry o listę pytań. Reporter nie jest Twoim trenerem medialnym. Zawsze pytaj o temat rozmowy/wywiadu/debaty.

5. Zastanów się jakie 5 lub 6 pytań reporter najprawdopodobniej zada w czasie wywiadu. Dodaj do tej listy 2 pytania, na które odpowiedź będzie najtrudniejsza.

6. Przygotowując się do wywiadu poproś kogoś o zadanie pytania, którego najbardziej się boisz. Jeśli nie masz czasu przećwiczyć wywiadu "na sucho", to znaczy, że nie masz czasu na sam wywiad.

7. Nie zaczynaj odpowiedzi zanim dziennikarz nie dokończy pytania. Sądzisz, że masz niepospolity dar czytania w myślach? No to, o czym teraz myślę?

8. Odpowiadając na pytanie zaczynaj od konkluzji. Dopiero potem podaj uzasadnienie "dlaczego". W ten sposób zyskujesz większy wpływ na to, co będzie wykorzystane na antenie.

9. Kiedy reporter kiwa głową, to znaczy, że Ciebie słucha, a nie, że się z Tobą zgadza. Przerywa Ci? Zastanów się czy mówisz na temat i czy nie przeciągasz odpowiedzi. Jeśli reporter nadal się wtrąca, dokończ odpowiedź przed przejściem do kolejnego pytania.

10. Jedynie napuszeni egocentrycy sądzą, że znają odpowiedzi na wszystkie pytania. Szacunek i uznanie widzów, a może nawet ich podziw, zdobywa się prostym stwierdzeniem, "Nie znam odpowiedzi na wszystkie pytania."

11. Nie odpowiadaj na pytania, których nie rozumiesz. Poproś o powtórzenie lub wyjaśnienie. Nie ma głupich pytań. Są tylko głupie odpowiedzi. Nie ma trudnych pytań. Są tylko wyjątkowo głupie odpowiedzi.

12. Czasem reporter może na Ciebie krzyknąć lub nawet obrazić, aby zmusić Cię do ostrej reakcji. Widzowie nigdy nie zobaczą tej prowokacji, tylko Twoje zachowanie. Jeśli w zdenerwowaniu stracisz wątek, zatrzymaj się na chwilę, pozbieraj myśli i zacznij jeszcze raz tak jakby nic się nie stało.

13. Kiedy występujesz w telewizji, musisz nie tylko sprawiać wrażenie osoby, która się znakomicie czuje, ale rzeczywiście musisz się wspaniale bawić. Nie rób głupich min, gdyż to odwróci uwagę od tego, co mówisz. Nie oblizuj warg jeśli nie chcesz wyglądać jak pedofil w piaskownicy. Nie reaguj agresją na ataki dziennikarza. Uśmiechaj się. Kiedy słyszysz nieprawdę na swój temat, uśmiechaj się i kiwaj przecząco głową. Daj się polubić widzom :-)

14. Emocje na twarzy powinny być w zgodzie z temperaturą emocjonalną tego, co mówisz. Widzowie skupiają się na Twojej twarzy i na tym co mówisz. Nie na ubiorze, szmince i biżuterii. Uśmiechaj się delikatnie przed kamerą także kiedy słuchasz wypowiedzi innego gościa.

15. Twoje oczy są najsilniejszym narzędziem w komunikacji z publicznością. Patrz prosto w oczy dziennikarza. Efekt "błądzących oczu" sugeruje chęć ucieczki od odpowiedzi i osłabia Twoją wiarygodność.

16. W telewizji musisz mówić z większym zaangażowaniem, pasją i werwą. Wypowiedź utrzymana w jednej tonacji jest sztuczna i monotonna. Słowa tylko w 7% decydują o tym jakie robisz wrażenie. Reszta to mowa ciała, tempo i ton Twojego głosu. Dlatego RUSZAJ SIĘ.

17. Twoja gestykulacja musi być w zgodzie z tym, co mówisz. Nie kręć przecząco głową kiedy się zgadzasz. Nie powtarzaj tych samych gestów jeśli nie chcesz przypominać robota. Kiedy chcesz pokazać zniecierpliwienie nie przewracaj oczami i nie składaj rąk jak do modlitwy. Nie każdy Ciebie słucha, ale każdy Ciebie widzi.

18. Kiedy skończysz odpowiedź i dziennikarz wciąż patrzy Ci pytająco w oczy, nie ulegaj pokusie, żeby mówić więcej. Przecież już odpowiedziałeś na pytanie.

19. Jeżeli chcesz być mniej nerwowy podczas wywiadu w telewizji "na żywo", musisz oglądać swoje występy nagrane na video. Obejrzyj każdy wywiad w ciągu 24 godzin od emisji. Tylko na video zobaczysz jak inni widzą Ciebie i co musisz robić, żeby być lepiej postrzeganym i rozumianym. Obserwacja i analiza tych nagrań pozwoli Ci polubić, docenić i rozwinąć to, co najlepsze w Twoim zachowaniu. Chcesz nauczyć się więcej o komunikacji niewerbalnej? Wypożycz kilka niemych filmów z Charlie Chaplinem.

20. Nigdy nie żądaj wyłączenia kamery. Nie zakrywaj obiektywu dłonią. Nie wygrażaj!

PS. Nie, nie, nie... Nie oczekuj honorarium za występ w telewizji.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Które media są nośnikami najgroźniejszych kryzysów online?

Serwisy społecznościowe.
Portale informacyjne.
Fora dyskusyjne.
Autorskie blogi.
Mikroblogi.

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Kaczyński Internet Klient Twitter Reporterzy Klienci PRACOWNICY Google Problem Praktycy Relacje Relations Tusk Pressence Dziennikarz Reporter Informacja Komunikacja Rzecznik Media Gapa Agencje Firma Gazeta Wywiad Prawda Szef Polska Public Dziennikarze



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
3. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
4. Wiarygodna witryna WWW
5. Kto czyta branżową prasę PR
6. Czytanie z oczu
7. 40 cytatów inspirujących praktyków PR
8. Efekt nocebo w mediach społecznościowych
9. Łyżka, nóż i widelec, czyli masz skuteczny plan komunikacji kryzysowej
10. Jacek Protasiewicz – Media Gapa 2014
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2017
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2017 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl