Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2008-01-21
"Polityk w mediach"

Polityk w mediach

Przygotowujesz się do kampanii wyborczej i zależy Ci na dobrych relacjach z mediami.

Kiedy jesteś zaproszona do studia, aby udzielić wywiadu, staraj się unikać 10 podstawowych błędów, których popełnienie może zniechęcić dziennikarza do ponownego zaproszenia przed mikrofon.

Moje uwagi dotyczą zachowania wobec prowadzącego wywiad dziennikarza jak i producenta audycji.

Błąd 1: Brak listy tematów, w których jesteś/czujesz się ekspertem. Taką listę można wysłać pocztą lub umieścić na witrynie WWW.

Dziennikarze codziennie rozmawiają z wieloma osobami, a to oznacza, że muszą do tych wywiadów się przygotować. To wymaga czasu. Kiedy dostarczasz listę tematów/pytań, ułatwiasz im życie. Czy skorzystają z Twojej sugestii to już inna kwestia.

Przy okazji... Dziennikarz poczuje się lepiej jeżeli pozwolisz mu wykazać się fachową wiedzą. Każdy chce wyglądać na osobę, która wie o czym mówi. Dziennikarz też, nawet jeśli jest inaczej :-)

Błąd 2: Przygotowanie listy pytań bez opracowania i przećwiczenia odpowiedzi.

To grzech śmiertelny. Słuchacze od razu to wychwycą i możesz mi wierzyć dziennikarz też długo to będzie pamiętać.

Błąd 3: Brak przygotowania notatki biograficznej. Kim jesteś? Gdzie studiowałaś? Gdzie pracowałaś? Co robisz?

Błąd 3a: Przygotowanie notatki biograficznej z błędami rzeczowymi i najeżonej nieistotnymi danymi. Kto ma czas to wszystko przeczytać?

Błąd 4: Ciągłe wspominanie podczas wywiadu o swoich sukcesach. Żaden dziennikarz nie będzie miał nic przeciwko wzmiance o załatwieniu ważnego problemu, ale częste powracanie do tego zrujnuje Twoją reputację.

Błąd 5: Rozpoczynanie odpowiedzi zanim dziennikarz skończy pytanie.

Po pierwsze, to po prostu niegrzeczne. Po drugie, zanim dziennikarz nie zakończy pytania nie wiesz na pewno do czego zmierza. To prawda, że dziennikarz też czasem tego nie wie, ale to on jest gospodarzem i to on prowadzi rozmowę. Po trzecie, słuchacze czują się zagubieni, bo nie wiedzą o co w rozmowie chodzi. Taki "dysonans poznawczy" utrudnia skupienie się na treści rozmowy.

Błąd 6: Wykorzystanie długiej historii zaczerpniętej z przemówienia/ wystąpienia publicznego i przedstawienie jej na antenie.

Radio to medium, w którym króluje rozmowa, nie prezentacja. Historie, które sprawdzają się podczas seminarium lub wykładu blado wypadają w eterze.

Błąd 7: Zadawanie prowadzącemu zaskakujących pytań.

Wiem, że chciałabyś, żeby dziennikarz dokładnie słuchał tego, co mówisz. Prawda jest taka, że uwaga dziennikarza bywa rozproszona przez to, co dzieje się w studiu i to, co widać przez szybę w reżyserce. Dziennikarz może czuć się zakłopotany pytaniem, na które nie jest w stanie od razu odpowiedzieć. To zakłopotanie może udzielić się słuchaczom.

Błąd 8: Powtarzanie, "Jak już wcześniej mówiłam..." lub coś w tym stylu kiedy dziennikarz pyta o coś na co już - jak sądzisz - wcześniej odpowiedziałaś. To tak jakbyś powiedziała, "To szczyt głupoty pytać o to ponownie". Po prostu, odpowiedz grzecznie używając innych słów.

Błąd 9: Zwracanie się do dziennikarza po imieniu w każdej odpowiedzi. Słuchacze mają wrażenie, że podsłuchują towarzyską pogawędkę i nie oni są najważniejsi. Trzykrotne wymienienie imienia dziennikarza podczas wywiadu (początek, środek i koniec) jest jak najbardziej na miejscu. Robienie tego częściej brzmi dziwnie.

Błąd 10: Zapomnienie o wysłaniu odręcznego podziękowania za wywiad. To zawsze robi *ogromne* wrażenie, bo bardzo mało osób o tym pamięta. E-mail z podziękowaniem jest lepszy od niczego, ale nic nie zastąpi kartki wysłanej tradycyjną pocztą.

Wyciągnij z tego wnioski i będziesz postrzegana jako miła, atrakcyjna i wartościowa rozmówczyni. Wywiady, których udzielisz przyniosą korzyści większe od najlepszej reklamy, a szef zespołu medialnego Ciebie deleguje do udziału w kolejnej ważnej debacie w radiu lub w telewizji.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Szef Dziennikarze Firma Rzecznik Reporter Klient PRACOWNICY Komunikacja Public Tusk Problem Praktycy Google Polska Dziennikarz Pressence Relations Relacje Twitter Prawda Informacja Media Klienci Kaczyński Reporterzy Wywiad Agencje Gazeta Internet Gapa



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Dziwne e-maile
2. Anty-negatywny apel polityczny
3. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
4. Łyżka, nóż i widelec, czyli masz skuteczny plan komunikacji kryzysowej
5. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
6. 5 powodów dlaczego nie warto ze mną współpracować
7. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
8. Co mówi Twoja twarz?
9. Prawdziwy kryzys Toyoty
10. 10 bezcennych wskazówek dla korekty
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl